aanmelden
NAMM Show 2017 verslag
Met productnieuws van Akai, Antelope Audio, Roland, PreSonus, ADAM Audio, RME en meer
Merknieuws 23-01-2017
De NAMM Show in Anaheim, Los Angeles, richt zich als vanouds vooral op alles wat met muziekinstrumenten te maken heeft. De afdeling pro audio en licht is veel en veel kleiner dan die op afdeling Prolight+Sound op Messe Frankfurt. Toch worden ook op de NAMM Show tal van producten op het gebied van pro audio en licht gelanceerd. Lees in dit artikel een selectie van nieuws dat we op de beurs tegenkwamen.


door: Redactie

Vanaf  woensdagavond 18 januari zijn we aanwezig in het plaatsje Anaheim, een van de steden die samen groot Los Angeles vormen, met in totaal net zoveel inwoners als heel Nederland. L.A. is een echte muziekstad, maar ook een muziekinstrumentenstad. Een logische plek voor de beurs waar jaarlijks ongeveer al het productnieuws voor het eerst wordt gepresenteerd. Check the news! 
 

LIVE SOUND

Harman 
Ooit gedroomd dat je een PA-installatie gaat opzetten waarbij alle componenten zich automatisch met elkaar ‘verbinden’? Waarbij ieder toestel in de keten elkaar ‘herkent’? Wel, die droom is dan nu in zekere zin werkelijkheid geworden. Op de NAMM presenteerde de Harman Group hun Connected PA systeem, onder de merknaam van Harman zelf. Het voordeel van de Harman group is dat zij enkele merknamen bezitten die samen een heel groot gedeelte van de markt betekenen. We denken bijvoorbeeld aan JBL, Soundcraft, AKG, DBX etc. Wanneer Harman dus een innovatieve oplossing uit de mouw tovert die betrekking heeft op zowat al hun merken, dan mogen we er van uit gaan dat dit toch wel voor enige beweging zorgt. En geef toe, wanneer je het opzet kent, kan je eigenlijk alleen maar blij worden. Heel kort samengevat komt het er eigenlijk op neer dat we bijvoorbeeld een AKG microfoon op een Soundcraft mixer gaan kunnen aansluiten, met daarop een actieve JBL-set geprikt, en dat automatisch alle ideale instellingen worden geconfigureerd, aan de hand van de bijhorende app en op basis van het principe dat de aangesloten toestellen elkaar herkennen. Uiteraard kan je als eindgebruiker zelf nog de nodige aanpassingen doen, maar de manier van werken kan er wel voor zorgen dat je echt in no time een complete installatie hebt opgezet. Wat een tijdswinst… En ook voor leken misschien een ideale oplossing om zonder al te veel kennis toch tot een professioneel resultaat te komen. Dat laatste is misschien wel het belangrijkste aspect: ongeacht de kennis van de gebruiker, toch een perfect resultaat bekomen. De technologie die aan de basis van het Connected PA systeem ligt, werd ioSYS gedoopt. Bij de lancering werd er reeds een beperkt aantal producten met de nieuwe technologie uitgerust. Later volgt er uiteraard meer moois… Momenteel zijn de Soundcraft Ui12, Ui16 en Ui24R digitale mixers uitgerust met het systeem, evenals de nieuwe JBL PRX800W Series luidsprekers, de DBX DI1 actieve DI box en de AKG P5i microfoon. De overdracht van de nodige data gebeurt via de standaard analoge kabels in combinatie met wifi, om te komen tot een overzicht waarop alle geconfigureerde analoge verbindingen zichtbaar zijn. Aan de hand van model en serienummer van de aangesloten apparatuur, kan Harman Connected dan bijvoorbeeld automatisch het ingangskanaal van de mixer configureren, de juiste presets tevoorschijn toveren of zelfs opgeslagen instellingen voor een bepaalde performer oproepen. Hetzelfde geldt voor de aangesloten luidsprekers, waarbij dan automatisch de gains worden afgeregeld, de EQ-instellingen en noem maar op. De controle-app werd ontwikkeld voor iOS, Android Mac OS en Windows. Heel veel mogelijkheden dus, waar we ongetwijfeld nog vaak zullen van horen… 

QSC
Vorig jaar pronkte QSC met hun nagelnieuwe E-Series. Waarschijnlijk zal de passieve speakerserie zichzelf intussen hebben bewezen, want QSC koos de NAMM 2017 om 2 nieuwe E-modellen voor te stellen: de E215 en de E218SW. De eerste is een tweeweg ontwerp, geladen met twee woofers van 15” met 3,5” voice coil, een slordige 1200W continu belastbaar en in staat om tot 40Hz naar beneden te ‘duiken’. Bedoeld dus voor gebruikers die uit hun fullrange kast wat extra power in het laag willen halen. Voor zij die nog meer power wensen, biedt de E218 sub soelaas. Hij werd immers voorzien van twee woofers van 18” met 4” voice coil, 1800W continuous belastbaar, goed voor 132dB SPL. Stevig! Het voordeel van de nieuwe subs is dat je hen makkelijk op elkaar kan stacken, onder meer door de goed geplaatste handvaten die tevens dienst doen als een soort ‘vergrendeling’. Over subs gesproken… QSC stelde eveneens een nieuwkomer binnen de alom geprezen K-Series voor. Het betreft een cardioïde sub, voorzien van twee woofers van 12” met hoge excursie, geplaatst in een zesde orde bandpass kamer, waardoor er vooraan een 15-tal dB winst wordt gemaakt. Je kan dus stellen dat je laagweergave het publiek bereikt langs de ‘juiste’ zijde, in plaats van nodeloos energie te verspillen aan de achterkant… De nieuwe K-telg wordt aangedreven door een DSP gestuurde 1000W klasse D module.

Sennheiser
Nieuws uit Duitsland! Sennheiser bracht een nieuw draadloos microfoonsysteem mee naar de NAMM. En dat is natuurlijk altijd boeiend, want je kan op voorhand al wel inschatten dat er heel wat exemplaartjes over de toonbank zullen gaan… Logisch ook, als je weet dat de nieuwe XS wireless 1 en XS wireless 2 microfoonsystemen zeer budgetvriendelijke oplossingen zijn, waarbij toch niet op kwaliteit werd bespaard. XS1 bestaat uit zes verschillende microfooncombinaties, waarbij de transmitters en de microfoontjes resistent zijn tegen zweet. Er kunnen tot tien systemen samen worden gebruikt. Sennheiser heeft gekozen voor een opmerkelijk gebruiksgemak. Je kan ook als leek in no time het nodige plezier beleven aan de XS series. Er werd een automatische ‘frequentiekiezer’ ingebouwd, wat inhoudt dat je simpelweg de microfoon en de ontvanger inschakelt, waarna het systeem zelf de beste frequentie toewijst. Plug en play dus! De XS2 serie komt later dit jaar op de markt, en zal nog steeds heel vriendelijk geprijsd zijn, maar zal iets steviger uitgevoerd worden en zal met een aantal features worden uitgebreid. Een klein trapje hoger op de ladder dus. De behuizingen van de handmicro’s en de zakzenders zullen in metaal worden uitgevoerd. De XS2 bevat twee tuners en is dus een true diversity systeem. Microfoons zullen ook tegen zweet bestand zijn. Sennheiser wil met de XS series eigenlijk hun alom geprezen kwaliteit aanbieden, zowel op vlak van hoogfrequent alsook klankmatig, maar dan ingepakt in een uiterst overzichtelijk en handig jasje en vooral met een super interessant prijskaartje. Sennheiser aan instapprijzen, ongetwijfeld een succesformule!

Cerwin Vega
Cerwin Vega komt met een compleet nieuwe serie actieve speakers. En compleet mag je hier gerust letterlijk nemen! De nieuwe CV serie bestaat immers onderling nog eens uit drie geheel nieuwe lijnen: de CVE, de CVX en de CVXL! Op hun beurt biedt iedere lijn dan nog de keuze uit enkele modellen. Om het overzicht niet te verliezen, vatten we het even kort samen. Wat misschien belangrijk is om weten? Cerwin Vega stelt dat we het verschil tussen de verschillende lijnen niet zo zeer moeten gaan zoeken op vlak van kwaliteit, maar eerder op vlak van de specifieke noden waarvoor de speakers ontwikkeld zijn. De CVE lijn is bijvoorbeeld de meest compacte binnen de nieuwe CV serie. CVE biedt vier modellen. Drie fullrange tweewegontwerpen met 10”, 12” en 15” woofer, en een 18” geladen sub. De CVE-lijn richt zich zowel op de installatiemarkt als op het mobiele PA-gebruik. Er zijn riggingpunten voorzien en er zijn ook ophangbeugels beschikbaar. Cerwin Vega geeft mee dat de speakers ook als monitor gebruikt kunnen worden (uitgezonderd de sub uiteraard, tenzij als drumfill). Ideaal voor dj’s, voor het kleinere werk, om het zo uit te drukken. Voor het middelgrote werk kiezen we beter de CVX reeks. Hier kregen de kasten een “touring-finish” en werd alles wat zwaarder uitgevoerd. Hoewel de kasten zelf nog redelijk lichtgewicht blijken te zijn, liggen de prestaties wel wat hoger dan bij de CVE lijn. Er zijn twee fullrange tops beschikbaar, beide tweeweg ontwerpen, met respectievelijk een 10” en een 15” woofer. De bijhorende subs zijn single 18” en 21” geladen. Dat klinkt dus al wat steviger… Wil je nog meer, dan schakel je best over op de CVXL reeks, waar we een 12”, een 15” en een dual 15” ontwerp terugvinden voor wat betreft de fullrangers, in het laag ondersteund door een single 18” en een dual 18” sub. Dat die laatste je broekspijpen kan doen wapperen, behoeft waarschijnlijk geen extra uitleg…

Allen & Heath
Allen & Heath zorgde voor een uitbreiding van hun dLive consoles en mixracks: de dLive C-klasse. De nieuwe reeks bestaat uit drie racks (CDM32, CDM48 en CDM64) en drie control surfaces (C1500, C2500 en C3500). De C-klasse is opgebouwd rond dezelfde processing als de flagship S-klasse, maar is heel wat compacter. De kleinste telg, de C1500, werd zelfs op 19” formaat uitgevoerd. Het zou volkomen onbegonnen werk zijn om de functionaliteiten van de dLive consoles samen te vatten. Om daar een goed overzicht van te krijgen, raad ik aan om een bezoekje te brengen aan de website. De C-klasse is bijzonder geschikt voor gebruik in omgevingen waar weinig plaats is, maar waar wel heel wat mogelijkheden gevraagd worden. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan evenementen in culturele centra. Vaak heb je daar een groot aantal ingangskanalen nodig, maar brengt dat met zich mee dat de mengtafel niet past in ‘de regie’, waardoor er een rij (of erger, meerdere rijen) zitplaatsen opgeofferd dient te worden puur en alleen om de mengtafel plaats te geven. Een digitale mixer biedt in dergelijke situaties sowieso al heel wat voordeel. Een uiterst compacte machine maakt het helemaal af… dLive consoles zijn bovendien zeer toegankelijk en er kan ook volledig van op de iPad worden gemixt, waarbij je dus enkel je mixrack nodig hebt, zonder control surface.

LD Systems
Ten huize Adam Hall valt op iedere beurs telkens wel wat nieuws te rapen. Onder merknaam LD Systems kregen de MAUI 11 en de MAUI 28 een update. Het is intussen een beetje traditie geworden dat de ‘G2’ aan de type-benaming wordt toegevoegd. Dat houdt meestal in dat het systeem lichtjes hertekend wordt en wat meer pit krijgt. Dat is deze keer niet anders. Hoewel er toch enkele erg interessante aspecten werden toegevoegd. Onder meer het gewicht kon nog worden gereduceerd, mede door de topzuil van het MAUI 11 systeem op te splitsen. Om met de tijd mee te gaan, werd er ook bluetooth functionaliteit toegevoegd. En de belangrijkste vernieuwing vinden we misschien wel in het feit dat de topzuil vanaf heden, indien gewenst, ook onafhankelijk van de sub kan worden aangestuurd. Zo is er bijvoorbeeld ook montage-hardware ter beschikking, wat de MAUI nu ook de perfecte partner maakt voor het installatiewerk. Wij mochten in het verleden reeds enkele MAUI systemen testen. Ze konden ons eigenlijk keer op keer positief verrassen. De klank hoefde toen zeker niet onder te doen voor deze van vergelijkbare systemen van ‘dure merken’, terwijl het prijskaartje door LD Systems altijd enorm interessant werd gehouden. Het is zeker een voordeel dat de tweede generatie MAUI 11 en MAUI 28 afwijken van het vaste sub-top principe. De opsplitsing opent heel wat deuren. Slimme zet!

Shure
Het was te verwachten, Shure viert z’n 50ste verjaardag met een nieuwe versie van de iconische SM58 microfoon. De SM58-50A Limited Edition is gelijk aan het originele model, maar is in zilver uitgevoerd en met een melding van het jubileum. Er is ook een SM58-50A Artist Edition die is gekoppeld aan een actie voor het goede doel. 
 

LIGHT GEAR

Cameo
Cameo, zeg maar het ‘lichtmerk’ van de Adam Hall group, bracht twee nieuwe high power LED moving heads mee naar de NAMM: de AURO 300 en AURO 400. Het zijn de ‘flagships’ van de serie. In de beschikbare informatie wordt geen led-vermogen opgegeven, maar zien we wel dat het om serieuze jongens gaat. De beide heads bieden op het eerste gezicht alle functionaliteiten die we van een moderne moving head mogen verwachten. Een handig puntje is het batterij-gestuurde display, wat een offline configuratie mogelijk maakt. Dit is niet nieuw, maar wel erg nuttig… Bij een wat grotere setup is het immers steeds een immens tijdverlies om alle fixtures met vaste voeding te gaan configureren. Door de batterij kan je heel eenvoudig voor je gaat riggen de juiste instellingen selecteren. Nadien kan je alles makkelijk bekabelen en kan je meteen van start gaan. Ja, dat is tof!

American DJ
Na een zeer succesvol jaar vol nieuwigheden, stelt ADJ ook in 2017 enkele nieuwe producten voor. 3 daarvan werden in Anaheim op het publiek losgelaten. Als eerste is er de POW-R BAR65, een soort goed doordachte en vooral stevig uitgevoerde stekkerdoos, om het misschien net iets te oneerbiedig te zeggen. Er zijn zes stopcontacten beschikbaar, in combinatie met een viervoudige usb 3.0 hub en een extra usb-poort om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. De behuizing is dusdanig uitgevoerd dat je een smartphone kan plaatsen in de daarvoor voorziene ruimte. De POW-R BAR aansluiten doe je met Powercon. Daarnaast bracht ADJ ook twee instap lichteffecten mee: de BOOM BOX FX1 en BOOM BOX FX2. Het zijn betaalbare oplossingen voor de moderne dj die een beetje variatie wil brengen zonder er al te veel tijd en geld in te steken. De gemiddelde dj kunnen we dus stellen… De beide effecten zijn eigenlijk telkens een combinatie van vier mini lichteffectjes, naast elkaar geplaatst in één behuizing. De FX1 biedt een flower-effect, een groen/rode cluster laser, 8 stuks 1W led’s voor een washeffect en een mini beam-effectje. Bij de FX2 werd het flower-effect vervangen door een gobo-wisselaar. De apparaten werden voorzien van stevige rubber pootjes en een handige ophangbeugel.

 

RECORDING & PRODUCING

Presonus
Presonus StudioLive 16 biedt veel functies van de net uitgebrachte Studiolive 32.4.2 Serie III, maar is bedoeld voor een 19” rack . Er zijn zestien analoge ingangen met acht xlr’s en acht mic/line-combo’s. Intern zijn er 32 audiokanalen die onafhankelijk van de analoge inputs via avb of usb bereikbaar zijn. De Presonus Fat Channel is natuurlijk ingebouwd, maar in een herziene en verbeterde versie. De touch-sensitive faders zijn gemotoriseerd en je kunt direct op sd-kaart opnemen. De StudioLive 16 kan dus zonder computer werken, maar je krijgt er niettemin een leuke bundel software bij.

Bij Presonus zagen we ook twee nieuwe betaalbare usb2.0-audio-interfaces. De Studio 2|6 en de Studio 6|8 gaan tot 192kHz bij 24-bit, bevatten twee preamps en midi-in/uit. De mic-inputs met fantoomvoeding kunnen ook voor lijnsignalen en gitaren gebruikt worden. De 2|6 heeft verder vier gebalanceerde jackoutputs; de 6|8 heeft nog twee extra lijn/instrument-inputs en s/p-dif-i/o. Je krijgt er Studio One Artist software bij.

Roland
Roland liet de Go:Mixer zien, een draagbare minimixer vooral voor mobiele apparaten met drie stereo inputs, mic-in en gitaar-in, en een stereo-out. De voeding komt uit de usb-bus.

Roland introduceerde een nieuwe lijn usb-audio-interfaces onder de naam Rubix. Er zijn drie modellen de 22 (2i/2o), de 24 (2i/4o) en de 44 (4i/4o); allemaal met mic-preamps, hi-Z-input, midi-i/o en ingebouwde hardware compressor/limiter in de 24 en 44.

Warm Audio
De WA12 MKII van Warm Audio is een nieuwe versie van deze microfoonvoorversterker. Hij heeft een hi-Z-ingang voor gitaar, is volledige vervaardigd met discrete onderdelen, en heeft een dubbele trafo. MKII heeft nog betere specificaties dan zijn voorganger dankzij componenten van betere kwaliteit. Zijn compactere broer de WA12-500 MKII, in Lunchbox-formaat is op vergelijkbare wijze verbeterd.


Tascam
Tascam presenteert met Track Factory een compleet productiesysteem. Het pakket is opgebouwd rond een supercompacte Intel NUC minicomputer (2,7GHz Core i5, 8GB ram en 256GB ss-drive) met display port, hdmi, ethernet, wifi, bluetooth en vier usb3.0-aansluitingen. Hierop draait een voor muziekproductie geoptimaliseerde versie van Windows 10 Home Edition. Cakewalk Sonar is al geïnstalleerd en helemaal afgesteld op de Tascam US-2x2 usb2.0-interface, die ook in het pakket zit. Verder krijg je er een Tascam TM-80 condensatormicrofoon, een Tascam TH-02 koptelefoon, tutorial video’s en een online personal training van 20 minuten bij.

Bij Tascam zagen we ook een betaalbare kleinmembraan-condensatormicrofoon met nierkarakteristiek: de TM-60. Deze kan zijn voeding halen uit een interne batterij, wat stroom spaart als je met een mobiele recorder of iPad opneemt. Hij weegt 225 gram, heeft een aan/uit-schakelaar en je krijgt er een plopkap, tafelstatief, kabel en opberghoes bij. Daarnaast zijn er de TM-280 en TM-180; beide grootmembraan-condensatormics met nierkarakteristiek inclusief opbergdoos en shock mount. Ze hebben een laag-af-filter en een -10dB padschakelaar.

 

Antelope
De nieuwe Orion 32 HD van Antelope Audio is een 19” 32-kanaals hdx en usb3-ad/da-interface. In combinatie met Pro Tools HD en Native daws levert deze interface in totaal 64 kanalen (in en out) 24-bit, 192kHz audio met minimale latency. Antelope heeft het zelfs over een latency van twee samples! Er is een supernauwkeurige clock generator ingebouwd. Daarbij beschik je over dsp-fx, zoals vintage eq en compressors plus Auraverb galm. De 32 analoge in- en outputs lopen via db-25 multiconnectors en verder zijn er coaxiale, optisch/adat en madi digitale connectors.

 

RME
De RME Fireface UFX II is een 60-kanaals 192kHz usb2-interface van RME. Die 60 kanalen bestaan uit twaalf analoge (vier met mic-preamp), zestien adat en 2 kanalen aes in- en outputs, dus 30-in/30-uit totaal. Daar komen nog wordclock-i/o en 2x midi-in/out bij. De converters, analoge in/outputs, koptelefoonaansluitingen en mic-inputs zijn helemaal nieuw ontworpen. De UFX II is vergelijkbaar met de UFX+, maar dan zonder madi, thunderbolt en usb3. De UFX II heeft ook Durec (direct usb recording); op de voorkant zit een slot voor usb-sticks en thumb drives. Als optie kun je de nieuw Advanced Remote Control, de ARC USB aansluiten voor meer bedieningscomfort. De ARC USB werkt trouwens met alle RME interfaces gemaakt sinds 2001! Verder leuk om te weten dat de eerder aangekondigde Digiface USB interface nu ook echt verkrijgbaar is.

 

Motu
Motu liet van zich horen met drie nieuwe interfaces, de M64, 8D en de LP32; alle drie met usb2.0, AVB/TSN networking, standalone mixing, dsp fx, wifi control en class compliant drivers. De M64 heeft een optische en coaxiale bank, madi-aansluitingen voor 256 kanalen digitale i/o. De 8D doet het met twee stereo paren aes3-i/o en twee stereo paren s/p-dif (coax) voor acht kanalen digitale i/o. De LP32 heeft 4x achtkanaals adat-i/o voor 32 kanalen (of 16 Smux) digitale in/outputs. Alle drie hebben ze dsp voor een 48-kanaals mixer met twaalf stereo bussen en modled analog fx.

 

Universal Audio
De UA Apollo Twin MKII is de nieuwe versie van de Apollo Twin Thunderbolt audio-interface. Deze heeft meer rekenkracht, extra voorzieningen voor de monitorcontroller en betere ad- en da- converters, vergelijkbaar met die in de Apollo 8 en 16. Men heeft een talkback-mic ingebouwd plus dim, mono, mute en alt monitoringfuncties. De Apollo Twin MKII heeft twee mic/line-inputs met unison-enabled preamps, een hi-Z-input, stereo monitor uit, twee line-outputs en een hoofdtelefoonaansluiting. Je krijgt er de Realtime Classics UAD plug-in bundle bij.


Focusrite
De Focusrite Clarett OctoPre en OctoPre Dynamic zijn beide 8-kanaals nieuwste generatie, Scarlett mic/line-preamps met veel headroom, wordclock-in/out en een adat-aansluiting. Twee inputs zijn geschikt voor instrumenten en elke input heeft een pad-switch en een 5-segments levelindicator. De ad-converters werken met 24-bit, 96kHz of vier kanalen bij 192-kHz. De OctoPre Dynamic heeft als extra een adat-input en een eenvoudige softknee analoge compressor voor elk kanaal.

 

Mackie
Wij kennen Mackie vooral uit de PA-wereld, maar ook in de studio draait het merk al jaren mee. Zo is er bijvoorbeeld de CR serie, studio monitoren, zeer budgetvriendelijke producten. We kennen onder andere ook de HR monitoren, referentiemonitoren uit de wat hogere prijsklasse. Nu bracht Mackie de nieuwe XR serie mee naar Anaheim. De XR-lijn bestaat uit 2 modelletjes: een 8” (XR824) en een 6,5” (XR624) configuratie. Het is de bedoeling van de serie om het gat te dichten tussen de CR en HR series. Onder het moto goede kwaliteit aan instapprijzen… De XR serie kent een helder en precies frequentieverloop, kan wel wat dB’tjes verdragen en ziet er bovendien ook helemaal niet slecht uit, integendeel! De speakers kunnen middels een keuzeknop makkelijk aan de ‘zaalakoestiek’ worden aangepast. Daartoe zijn er 3 standen beschikbaar. Mackie geeft aan dat een goede studiomonitor zo goed mogelijk de situatie moet weergeven zoals ze is. Een foutje in de muziek mag door de monitor niet verbloemd worden, maar moet als een foutje blijven klinken. Een foutloos stuk muziek moet foutloos blijven klinken. En daar zou de XR serie bijzonder goed in moeten slagen, aldus Mackie zelf.

Neumann
Neumann kennen we natuurlijk vooral van hun uiterst professionele en kwalitatieve microfoons. Maar in de betere studio-omgeving heb je natuurlijk meer nodig dan een micro. Het principe van een microfoon en dat van een luidspreker zijn eigenlijk gelijk, dus waarom zou Neumann bijvoorbeeld niet goed zijn in het ontwikkelen van luidsprekers? Wel ja, de nieuwe studio-monitoren van Neumann lijken alleszins op papier hele mooie hebbedingetjes. De KH80 DSP is een tweeweg bi-amplified near-field monitor met 4”/1” driver-combinatie en netwerk control, geschikt voor de betere studio, voor de broadcast industrie of zelfs ook voor thuisgebruik

Met behulp van de bijbehorende software kan de KH-80 zichzelf kalibreren op de akoestiek van de luisterruimte. De gebruiker kan dat natuurlijk ook handmatig doen. De communicatie met de software verloopt via een lan. Dankzij onder meer de MMD waveguide levert de KH-80 een rechte weergave met een brede sweet spot. De monitor bevat een 4” woofer en een 1” tweeter met waveguide en 120cq en 70W versterkers.

 

Sontronics
De Sontronics Mercury, is een nieuwe microfoon in het hogere pro-segment. Hij heeft een groot multipattern diafragma en is voorzien van een buis voor een warme klank. Verder heeft ie een -10db-padschakelaar en een low cut-filter op 75Hz. Met een draaiknop kun je oneindig veel richtingskarakteristieken selecteren, van omni tot figure of eight. De Mercury wordt geleverd met voeding, shockmount en een mooie houten koffer. Hij is handgemaakt met topkwaliteit componenten en daar is de prijs dan ook naar. Je krijgt er wel levenslange garantie op.

 

Lewitt
Het Oostenrijkse Lewitt toonde in LA de LCT 440 Pure grootmembraan, cardioïde condensatormicrofoon. Onder het motto ‘de best mogelijke klank met maximaal gebruiksgemak’ biedt deze mic de beste eigenschappen van de LCT-serie in een stevig compacte behuizing. De Pure levert een zeer gedetailleerde klank met minimale ruis. Inclusief shockmount, popfilter, magnetisch windscherm en opbergetui gaat de LCT 440 PURE zo’n 270 dollar kosten.

Nog goedkoper is de LCT 240 PRO, een instapmodel cardioïde condensator mic, voor zo’n 150 dollar.

Ook was bij Lewitt de al eerder geïntroduceerde LCT 640 TS te zien; een condensatormicrofoon met dual outputmode. Hierbij wordt het signaal van de twee membranen afzonderlijk verwerkt. Na de opname kun je met de bijbehorende Polarizer plug-in kiezen voor omni, wide, cardiod, supercardiod, figure-8 en alles daartussenin. Het is ook mogelijk om met één LCT 640 TS stereo- of m/s-stereo-opnamen te maken.

 

PMC
PMC introduceerde op de NAMM twee nieuwe actieve monitors, MB3 en BB6, met analoge en digitale ingangen. Ze zijn voorzien van klasse D versterkers en het Active Transmission Line-systeem. Beide modellen zijn verkrijgbaar in enkelvoudige of dubbele behuizing (XBD). DE MB3 en BB6 zijn driewegsystemen met een 12” (MB3) en een 15” (BB6) Radial driver met koellichaam.

 

Dynaudio
De meeste monitors zijn tegenwoordig tweewegsystemen, maar Dynaudio brengt een nieuw driewegsysteem uit: de LYD 48 voor nearfield en midfield. Deze heeft een 8” woofer, 4” mid en een 1” tweeter met 80, 50 en 50 watt Class D versterkers. Met het Bass Extension-systeem kies je voor maximaal laag of maximaal volume, en Sound Balance is een tiltfilter om de toonbalans aan te passen zonder invloed op het fasegedrag. De LYD 48 heeft tulp- en xlr-aansluitingen, en de gevoeligheid kan tussen -6, 0 en +6dB worden aangepast.

 

Steinberg
Steinberg laat weten dat ze binnenkort nieuwe versies uitbrengen van een aantal producten. Halion 6 heeft er een nieuwe wavetable synthese-afdeling bij gekregen, en met de nieuwe sample-editor kun je samples opnemen, mappen en direct bespelen in het programma zelf. Daarnaast kunnen gebruikers hun eigen gui ontwerpen, en de Library Creator maakt het mogelijk om je eigen instrumenten in een standaard vst-instrument om te zetten. Verder is het programma nu 64-bit aax-compatibel en bevat het ook Halion Sonic 3. Halion Sonic 3 heeft er 25GB aan samples bij gekregen, waaronder strings, brass, twee vleugels en twee wavetable/granulaire synths. Ook de collectie effecten is groter geworden, dankzij de komst van Resonator, Vintage Compressor, Tube Saturator, REVerence convolutiegalm en de VST amp-simulation. Absolute 3 is een suite van software instruments waaronder de nieuwste versies van Halion, Halion Sonic, Groove Agent, Padshop, Retrologue en diverse sample-libraries: Hypnotic Dance, Triebwerk, Dark Planet en Zero Gravity.

 

AKG
Met de AKG P5i zet Harman de eerste stap naar het Harman Connected PA eco-system. Hierbij herkennen compatibele producten (microfoons, luidsprekers, mixers en di-boxes) elkaar, en kunnen ze met elkaar verbonden worden, waarbij userpresets worden overgenomen, zie ook het itme Harman bij Live Sound. De AKG P5i is gebaseerd op de zeer betaalbare AKG P5 dynamische vocalmicrofoon met super-cardioïde karakteristiek en geïntegreerd windscherm; alles in een stevige metalen behuizing.

Met de nieuwe AKG C636 borduurt AKG voort op het legendarische studiogeluid van de AKG C535. Deze herontworpen topklasse zangmicrofoon bevat moderne technieken als double shock suspension en multilayer pop noise protection om feedback, handling- en popnoise tegen te gaan. Het resultaat is een ongeëvenaarde geluidkwaliteit en een microfoon met een extreem lineaire cardioïde richtingskarakteristiek over het gehele frequentiebereik.

 

JBL
Uiteraard is ook JBL van de partij op de NAMM dit jaar. In het licht van de innovaties binnen de Harman group, bracht JBL Professional de nieuwe actieve PRX800W Series mee naar Anaheim. Zij zijn uitgerust met de nieuwe Harman Connected PA technologie (zie het Harman-item bij Live Sound), en vormen daardoor toch wel enigszins een blikvanger. Maar ook op andere vlakken is JBL enige belangstelling waard. Zo werden onder andere ook de nieuwe actieve 7 Series studiomonitoren voorgesteld. Uitgerust met de voor de M2 Master referentiemonitor ontwikkelde technologieën, wil JBL met de twee modellen een compacte doch zeer performante oplossing bieden voor de kleinere tot middelgrote postproductie-studio’s en opname-omgevingen. Model 705P beschikt over een 5” woofer. De grote broer, 708P, doet het met een 8” woofer. Beide in tweeweg-ontwerp, met de 2409H driver voor het hoog. De woofers halen een enorme excursie, het systeem kan stevige volumes neerzetten, beschikt over enkele interessante EQ-instellingen, over analoge en digitale AES/EBU aansluitingen en zou gerust kunnen gelden als een nieuwe referentie binnen de wereld van compacte studio-monitoren. De kast is dusdanig ontworpen dat de speakers horizontaal en verticaal kunnen worden opgehangen aan muur of plafond. Of je plaatst ze natuurlijk gewoon als bookshelf, zoals je zelf wenst.

 

Soundcraft
Met het nieuwe Ui24R digital mixing en multitrack recordingsysteem, borduurt Soundcraft voort op de kleinere Ui12 en Ui16, maar met een ruimer palet aan mogelijkheden: 24 inputs waarvan 20 Studer-design mic-preamps, acht xlr-outputs, dual-path multitrack recording (32-in/32-out usb-recording-interface én usb storage) en ingebouwde dual-band wifi (2,4GHz én 5GHz) voor een draadloze bediening gelijktijdig vanaf een maximum van tien iOS-, Android-, Windows-, Mac- OS- en/of Linux-apparaten via een html 5 interface. De Ui24R is compatibel met het Harman Connected PA eco-systeem. Samen met de Connected PA app herkennen apparaten elkaar automatisch en wisselen userpresets met elkaar uit (zie het Harman-item bij Live Sound).

 

DJ GEAR

Akai
Akai introduceert twee nieuwe MPC’s die standalone – dus zonder computer – gebruikt kunnen worden. De MPC Live ziet er hetzelfde uit als de reeds bestaande MPC Touch, maar werkt dus ook zonder computer. Er is een 7” kleurentouchscreen, zestien verlichte pads en diverse encoders. Hij bevat 2GB sampling-ram en 16GB opslaggeheugen. Het is ook mogelijk om 2,5” sata-drives direct aan te sluiten. Erg handig is dat er behalve een externe voeding ook een ingebouwde, oplaadbare accu in zit. Verder vinden we stereo line-inputs, phono-input, 2x midi-in/out en drie usb3.0-connectors voor aansluiten van thumb-drives en controllers.

Een stuk uitgebreider nog is de tweede machine, de MPCX. Deze heeft een fraai opklapbaar 10,1” multi-touchscherm, zestien pads en zesten draai-encoders met minidisplay. Verder heeft ie alles wat de MPC Live heeft, inclusief MPC software 2.0, met als extra’s nog cv/gate-outputs (!), 4x midi-in en 4x midi-out. 

Pioneer
Pioneer gebruikte al een analoog filter van Dave Smith in hun SP-16 sampler, maar nu komen ze in samenwerking met Smith met een complete analoge synth, die Toriaz AS-1 heet. Deze monofone synth, gebaseerd op de DSI Prophet-6, heeft een touchpadkeyboard, een slider en zeven effecten. Er zijn twee vco’s met drie continue variabele golfvormen plus noise, twee vcf’s (lp en hp), twee envelopes, een lfo en een arpeggiator/stepsequencer. Alle parameters zijn programmeerbaar en er zijn 495 presets plus ruimte voor 495 eigen sounds. De AS-1 heeft stereo outputs, koptelefoonaansluiting, midi-in/out/thru, usb en een triggerinput.

 

 

 

 

Presonus_Studiolive 32.4.2 Serie III

 


 

De Studiolive 32.4.2 Serie III is de nieuwste generatie van Presonus' digitale console/recorder met 40 ingangen en touch-sensitive gemotoriseerde faders. 32 kanalen hebben XMAX preamps en alle kanalen zijn voorzien van de nieuwe Fat Channel processing met vintage-stijl EQ en compressie. Er zijn verder 16 FlexMixes (Aux mixes, Subgroups, of Matrix mixes), vier dedicated subgroups en vier interne effects buses. Het lcd kleuren touchscreen is met 7” behoorlijk groot uitgevallen. Je kunt op drie manieren mutitrack opnames maken; intern op een sd kaart, 34 kanalen i/o via de usb interface ,of 55 i/o via de ingebouwde AVB interface. De mixer kun je via Mac OSX, Windows en iPad (UC Surface 2) of iPhone en Android devices (Qmix-UC) bedienen. Je krijgt er Capture live-recording software en Studio One Artist daw software voor Mac en Windows bij.


RME Fireface UFX II

  

 De Fireface UFX II is een 60 kanaals 192 kHz usb 2 interface. Die 60 kanalen bestaan uit 12 analoge (4 met mic preamp), 16 Adat en 2 kanalen AES in- en outputs, dus 30 in/30 uit totaal. Daar komen nog wordclock i/o en 2x midi in/out bij. De converters, analoge in/outputs, koptelefoon aansluitingen en mic inputs zijn helemaal nieuw ontworpen. De UFX II is vergelijkbaar met de UFX+ maar dan zonder MADI, Thunderbolt en usb 3. De UFX II heeft ook DURec, Direct USB Recording. Op de voorkant zit een slot voor usb sticks en thumb drives. Als optie kun je de Advanced Remote Control aansluiten.


Akai MPC
Akai veranderde enige jaren terug de MPC van een zelfstandig workstation in een hardware controller voor de MPC software, die dan op een computer draaide. Sommige gebruikers beschouwden dat als verraad aan het originele, door Roger Linn bedachte concept van de MPC. Maar nu introduceert Akai twee nieuwe MPC's die wel standalone - dus zonder computer-  gebruikt kunnen worden.
De MPC live ziet er hetzelfde uit als de reeds bestaande MPC Touch, maar werkt dus ook zonder computer. Er is een 7 "kleuren  touchscreen, 16 verlichte pads en diverse encoders. Hij bevat 2 GB sampling ram en 16 GB opslaggeheugen. Het is ook mogelijk om 2,5" sata drives direct aan te sluiten.
Erg handig is het feit dat deze MPC behalve met een externe voeding ook een ingebouwde, oplaadbare accu heeft. Verder vinden we stereo line inputs, phono input, 2x midi in/out en drie usb 3.0 connectors voor aansluiten van thumb drives en controllers.
Een stuk uitgebreider nog is de tweede machine, de MPX C. Deze heeft een fraai opklapbaar 10,1 "multi-touch scherm, 16 pads en 16 draai encoders met mini display. Verder heeft ie alles wat de Live heeft, inclusief MPC software 2.0, maar als extra's CV/Gate outputs (!), 4 x midi in en 4 x midi out.
Al met al een geweldige machine voor muziekproductie live en in de studio die de traditie van de MPC weer nieuw leven inblaast.

Antelope Audio Orion 32 HD

De nieuwe Orion 32 HD van Antelope Audio is een 19" 32 kanaals HDX  en USB3 AD/DA interface. In combinatie met Pro Tools HD en native daws levert deze interface in totaal 64 kanalen (in en out) 24 bit, 192 kHz audio met minimale latency.  Antelope heeft het zelfs over een latency van twee samples!. Er is een super nauwkeurige clock generator ingebouwd. Daarbij beschik je over dsp fx zoals vintage eq en compressors plus Auraverb galm. De 32 analoge in- en outputs lopen via DB-25 multiconnectors en verder zijn er coaxiale, optisch/adat en Madi digitale connectors.

 ADAM Audio S Serie monitors


 Adam introduceert een nieuwe toplijn studio monitors, voorlopig bestaande uit vijf modellen;  S2V, S3H, S2V desktops en twee modellen met dubbele woofer, de S5V en de S5H. De H staat hier voor horizontaal gebruik. Ze hebben allemaal de nieuwe Extended Linear Excursion woofers, hybride dome/cone mid speakers, nieuwe waveguides voor de laatste generatie S-ART tweeter en een krachtige dsp processor met de nieuwste SHARC chips. Daarmee kan de weergave bijgestuurd worden en bestaat de optie van digitale aansluitingen.
De behuizing  is vervaardigd van extra dik materiaal dat trillingen tegengaat, diffractie wordt tegen gegaan door de afgeronde hoeken. 
Volgens ADAM biedt de S-Serie een nauwkeuriger weergave, een brede en consistente afstraling, hoog vermogen en een zeer gedetailleerde klank.

Roland

Roland zal in elk geval de Go:MIXER tonen, een draagbare mini mixer vooral voor mobiele apparaten met drie stereo inputs, mic in en gitaar in en een stereo out. De voeding komt uit de usb bus.

 

Verder introduceert Roland een nieuwe lijn usb audio interfaces onder de naam Rubix. Er zijn drie modellen de 22 (2i/2o), 24 (2i/4o) en 44 (4i/4o), allemaal met mic preamps, HI-Z input, midi i/o en ingebouwde hardware compressor/limiter in de 24 en 44. Maar we verwachten toch dat Roland met nog meer nieuws zal komen als de beurs echt begint.