BESCHRIJVING
De FANTOM S is leverbaar in 2 uitvoering: het ons geleverde testmodel was met er één met een 61toetsen synthesizer klavier, maar er bestaat tevens een versie met een 88 toetsen tellend gewogen klavier. Wie 76 toetsen prefereert moet zich voorlopig tevreden stellen met de "sampler-loze" originele FANTOM-synth. Overigens een uitstekend instrument.
HANDLEIDING EN TOEBEHOREN
De handleiding is ééntalig Engels en vereist dus een behoorlijke kennis van deze taal. Het betreft hier een redelijk nieuw instrument dus Nederlandse en Franse vertalingen zijn ongetwijfeld in de maak. De handleiding bestaat uit vier delen: een net niet te lijvige hoofd-handleiding, een quick-guide (voor wie direct aan de slag wil), een parameterlijst en een patchlist. Alles is gedrukt op een soort veredeld krantenpapier, draag er dus zorg voor.
BOUW
De FANTOM S is zonder twijfel een duurzaam instrument. De voor 90 % metalen constructie is hier grotendeels voor verantwoordelijk. Het gebruik van plastiek beperkt zich tot de zijkanten en het platform waarin de pitch/modulatie controller is gemonteerd, maar ook dit is van bijzondere kwaliteit. Het display wordt beschermd door een hard plexi venster dat met vier schroeven is bevestigd. Dit zorgt wel voor enige scherpe randen. Ook de schroeven zelf steken er iets boven uit wat nogal ruw aanvoelt wanneer je het instrument handmatig verplaatst. Het meest fragiele onderdeel zijn de potentiometers. Deze zijn redelijk langwerpig qua vorm. Neem dus enige zorg in acht tijdens transport opdat ze niet zouden afbreken. Uit ervaring weet ik dat dit een veelvoorkomend probleem is. De druktoetsen zijn van standaard kwaliteit. Niets op aan te merken. De grote aanslag gevoelige pads zijn van soepel rubber en kunnen best wat verdragen. Ze zijn immers bedoeld om, zoals bij sommige drumcomputers, met de vingers bespeeld te worden. Meer dan aangenaam verrast was ik door het klavier. Nog nooit had ik zo een degelijk synthklavier onder de vingers. De weerstand is perfect en laat zelfs echt pianistiek werk toe, een droom om te bespelen.
MOGELIJKHEDEN
Zoals het Roland betaamt is de voeding intern. Altijd een pluspunt. Naast de klassieke midi aansluitingen (in, out, thru) kunnen we ook rekenen op een USB connector. Een methode van data overdracht waar we tegenwoordig bijna niet omheen kunnen. Voor het aansluiten van voetpedalen zijn er twee ingangen. Niet overdreven, maar voldoende. Eén voor een switch (hold) en één voor een zogenaamde continuous controller (bv. zwelpedaal). Naast de main L/R en hoofdtelefoon uitgangen (jacks) zijn er nog twee apart toekenbare jack outputs. In dit digitale tijdperk voorziet Roland ons tevens met zowel een optische als een coaxiale audio uitgang. Voor het inkomende signaal zijn er twee jack ingangen aanwezig. De gain regeling hiervoor bevindt zich op het bovenblad. Het opslaan van je data gebeurt voortaan met behulp van Smart Media cards. Een floppy disk drive lijkt voorgoed verleden tijd. Floppy disks zijn trouwens te beperkt in capaciteit voor het bewaren van meerdere samples. Hoewel Smart Media cards een stuk duurder zijn in aanschaf bieden ze wel heel wat meer mogelijkheden qua geheugen, formaat enz. Om het aanwezige klankenpallet uit te breiden zijn er 2 slots voor het aanbrengen van eventuele SRX-serie expansion boards. Wanneer je geen gebruik maakt van de slots voor het uitbreiden van het sampler geheugen, kun je er zelfs vier in kwijt. Wanneer je deze optimaal benut levert dit tot meer dan 200 Mb aan klankdata op. Voor het bewaren van je samples beschik je standaard over 32 Mb geheugen. Dit is niettemin uitbreidbaar tot maar liefst 512 Mb.
ERGONOMIE
Het reuze centrale display is zeer aangenaam om mee te werken. Je navigeert doorheen de menus met behulp van de rij druktoetsen direct onder het scherm. Ook de alpha dial en cusor knoppen zijn je hierbij van dienst. Hoewel er op de hele interface nauwelijks iets aan te merken valt zou het geheel nog eens dubbel zo vlot gaan wanneer het display touch gevoelig zou zijn. Roland bewees dit onlangs zelf met de V-synth, dus waarom deze stap terug?
KLANKKWALITEIT
Onmiddellijk valt op hoe "zuiver" deze synth wel klinkt. De klanken blinken als het ware zoals diamant. Bijzonder warm in het laag en brilliant in het hoge register. Zonder ook maar enigszins pijn te doen. Ook de filters hebben een zekere analoge warmte. Naar mijn gevoel klinkt de synth hierdoor soms wat "afgelikt". Roland durft hier niet echt grenzen te verleggen qua klank-concept, wat niet wegneemt dat de sound absoluut topkwaliteit is. Het is eerder de keuze van de presets die wat conservatief lijkt te zijn. Weinig soundscapes gaan ook echt tot het uiterste. De meer eigentijdse synthesizer sounds klinken heel geïdealiseerd. Een beetje zoals je ze tegenwoordig hoort in het meer commerciëlere dance genre. Ook de string sounds zouden iets meer "bite" mogen hebben. Deze zijn nogal aan de wollige kant. De pianosample vind ik persoonlijk zeer geslaagd, alsook de vintage keyboardsounds in het algemeen. Toch mag de velocity switching (verschil tussen de klank van een zachte versus harde aanslag) bij sommige "rhodes pianos" iets minder voor de hand liggend.
BUDGET
Met de prijs van de Fantom S kan Roland probleemloos opboksen tegen de concurrentie. Zeker gezien de capaciteiten van de sampler. Het is de meest recente synth in zijn soort en bevat op veel plaatsen een geavenceerder technologie dan zijn tegenhangers. Gezien de traditionelere aanpak van de klanken klinkt deze synth iets minder trendgevoelig dan sommige van zijn rivalen. Op lange termijn betekent dit dat de Fantom S wel eens een lang leven zou kunnen beschoren zijn. Dit maakt hem tot een interessante investering.
CONCLUSIE
Voor de muzikant met nood aan zowel de beste traditionele klanken alsook meer hedendaagse sounds is de Fantom S meer dan het overwegen waard. Ook voor de toetsenist die veel met samples werkt is dit het instrument. Moeiteloos vervang je die dure, fragiele E-mu of Akai sampler door een Fantom S. Volgens mij is dit het meest gebruiksvriendelijke sampling keyboard van dit moment. Zeker voor live performance doeleinden. Wie meer houd van een iets agressiever, gewaagder synthgeluid zal deze Roland misschien wat te "braaf" vinden. Desalniettemin mag Roland fier zijn op dit stukje spitstechnologie.
PRO & CONTRA
PRO | CONTRA |
|
|
SPECIFICATIES
SOUND GENERATOR SAMPLER SEQUENCER |