BOUW
Deze gitaar is zonder meer een lust voor het oog. Godin heeft altijd al een sterk identiteitsgevoel gehad, en dat blijkt vooral uit de styling van de body's. Er is werkelijk geen enkele gitaar die eruit ziet als een Godin-gitaar. Deze mensen doen duidelijk hun best om gitaristen iets anders te geven dan de gedoodverfde stratocaster- en telecasterkopiën. De ‘bookmatched' flamed maple top heeft een uitzonderlijk mooie tekening, en de blauw-groene kleur maakt deze alleen maar dieper. Dit is zeker geen klein bier, vooral omdat de oppervlakte van de top zeker niet te onderschatten valt. De grote klankkast draagt absoluut bij tot de klank, maar er moet dan ook navenant meer oppervlakte bedekt worden. Nergens is er echter enig spoor te bekennen van een ‘storing' in de tekening. Dit is gewoon schitterend. Elke gitaarliefhebber zal hierbij wegsmelten.
HARDWARE & ELECTRONICA
De stemmechanieken staan in een 3-per-kant ordening, en komen rechtstreeks uit de Godin-stal. Ze leveren een redelijk lichte weerstand, maar eveneens een ongelofelijk directe actie. Elke millimeter die je verdraait hoor je meteen in de stemming van de gitaar. De nut is netjes uitgeslepen, en er was nergens echt weerstand te ondervinden bij het stemmen. De brug dubbelt bij deze gitaar als extra piëzo-pickup. Elk zadeltje heeft een kleine ingebouwde ‘transducer'-pickup meegekregen die de trillingen van de snaar zal vertalen naar een akkoestisch geluid (meer info hieronder). Verder heeft zij dezelfde kenmerken als een standaard brug: de hoogte kan geregeld worden via twee schroeven (aan elke kant één), en de intonatie van de gitaar wordt geregeld via de schroefjes die aangebracht zijn achter de zadeltjes. De snaren verdwijnen, eenmaal ze over de brug zijn, in de body. Daar is een extra snarenblok voorzien, die onnodige trekkracht van de schouders van de tremolo afhaalt, en zodoende de kleine piëzo-pickups een beetje spaart.
SPEELCOMFORT
Bij het spelen viel onmiddelijk op dat de gitaar een beetje last had van overijverige technici, die de actie iets te laag afstelden. Enkele snaren, vooral de twee laagste, hadden binnen de eerste 5 posities last van geratel en gezoem tijdens het spelen. Opletten mensen! Voor de rest waren er zo goed als geen problemen. Nergens waren er uitstekende frets te bekennen, die bepaalde noten de keel dichtknepen. Ook de intonatie van het instrument was netjes afgesteld, hoewel je ze wel even opnieuw zal moeten bekijken als je de eerste keer snaren vervangt (tenzij je identiek dezelfde snaren gebruikt). De dikte van de hals is gemiddeld: het is zeker geen ‘high-speed'-neck zoals op een Ibanez, maar ook weer niet zo dik als op een Les Paul. Een beetje een middenmaat dus, die normaal gezien voor iedereen bespeelbaar zou moeten zijn. De frets, die van medium grootte zijn, zijn allemaal verzorgd en vlekkeloos afgewerkt. Het enige problematische punt dat sommige gitaristen misschien gaan ondervinden is de grootte van de klankkast. Als je een fanatieke solidbody-speler bent, kan het wel wat tijd vragen om je speeltechniek aan te passen. Je moet immers behoorlijk meer ‘hout' onder je (plectrum-) arm steken, waardoor je speelhouding lichtjes zal gewijzigd worden. Dit is echter allemaal een kwestie van gewenning, en eenmaal je de kwaliteit van dit instrument inziet, zal het grootste kwaad waarschijnlijk al wel geleden zijn.
KLANK
Akoestisch gezien profiteert de gitaar niet echt van z'n hollowbody-constructie. Het volume is eerder nogal beperkt, en dit heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de geringe diepte van de klankkast (de ‘echte' jazzgitaren meten als snel het dubbele). Als we de gitaar echter inpluggen op een clean kanaal is er duidelijk wel wat meer warmte aanwezig dan bij een solidbody. Vooral de neck-pickup zingt in het rond, en legt een uitstekende fond als het om jazzy ‘chord comping' gaat. Als je wat rondzooit met de versterker verkrijg je ook meteen enkele bruikbare funky klanken. De gitaar is wel ietwat beperkt in het tophoge register, waardoor de cleane klanken niet echt sprankelen. Ze maakt dit echter ruimschoots goed op het gebied van warmte. Als we overschakelen naar het distortionkanaal worden we van het eerste akkoord van onze stoel geblazen. De brug-pickup jank en grolt naar al wat in de buurt komt. Powerchords, riffs, ... noem het maar op, echt zowat alles klinkt hier geweldig. En weer, zoals de rest van de gitaar, met een uitgesproken karakter. De pickups komen ook van de Godin-stal, en zullen naar alle waarschijnlijkheid specifiek op het instrument worden afgesteld. Als we switchen naar de neck-pickup bekomen we een zoete, zingende toon die toch z'n definitie weet te behouden. ‘Parissiene Walkways' van Gary Moore tot in de vroege uurtjes! Het enige punt van kritiek is dat de gitaar, omwille van de klankkast, nogal snel kan overgaan in feedback. Een goede dempingtechniek kan hier nooit kwaad!
BUDGET
Tja, nu het moeilijke gedeelte. Zoals je waarschijnlijk al kon vermoeden uit de rest van het artikel, is dit een instrument van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Voor zo'n kwaliteit betaal je natuurlijk ook. Hoeveel? In dit geval, voor de Flat Five X, betaal je de ronde som van 2642 Euro (bruto adviesprijs, inclusief BTW). Je kan ook nog kiezen voor de Flat Five. Dit is exact hetzelfde instrument, maar dan zonder de piëzo-pickup. Die komt ietsje goedkoper uit. Maar ondanks de hoge prijs, krijgt je vast en zeker waar voor je geld. Een vlekkeloos gebouwde gitaar, de beste houtsoorten, een ingenieus en veelzijdig pickup-systeem, ... en niet te vergeten: een instrument met karakter... Precies zoals je kan van verwachten van een karaktervolle fabrikant als Godin.
CONCLUSIE
We hebben hier een prachtinstrument in handen. Zelden hebben we een dergelijk hoge score toegekend (zie de quoteringen op onze website www.meetmusic.com). Deze Flat Five slaagt erin een traditionele uitstraling te combineren met een aantal moderne en ingenieuze snufjes. Een wolf in schaapskleren, zo je wil. Het spreekt voor zich dat dit instrument niet voor iedereen is weggelegd, zowel qua budget, als qua styling en veelzijdigheid. Ben je een geboren metalhead, dan ga je wellicht beter op zoek naar iets anders. Maar als je ergens een vermoeden hebt dat deze gitaar wel eens in je speelstijl zou kunnen passen, raad ik je aan ze zeker eens grondig uit te proberen. Je zal verbaasd zijn, zowel over de klankkwaliteit als over de mogelijkheden. En dan zwijgen we nog over die schitterende look... Vooruit! Wat zit je nog te lezen? Je moest al vertrokken zijn!
PRO & CONTRA
PRO | CONTRA |
|
|