Ik weet hoe een Parker gitaar er uit ziet dus dacht ik niet dat me een verrassing te wachten stond toen ik deze gitaar uit de verpakking haalde, maar hola er was toch direct een wauwgevoel aanwezig en dit vanwege het feit dat de tigerstripe top er ongelofelijk mooi uit ziet. Omdat de vormgeving van een gitaar een vrij subjectief gegeven is en wij gitaristen een nogal vrij traditioneel volkje zijn heb ik dit instrument aan een twintigtal niet instrumentalisten laten zien. De conclusie is vrij duidelijk: je houd ervan of niet. Sommigen vonden hem aartslelijk anderen vonden hem gewoon prachtig en benadrukten dit door eraan toe te voegen hoe sierlijk de contouren wel waren en dat er duidelijk over de ergonomie van dit insrtument nagedacht was.
Wanneer we van links naar rechts de aansluitingen aan de achterzijde bekijken, botsen we eerst op deze voor de stroomvoorziening. De interne voeding accepteert zowel 110 als 220 volt. Een bijzonder interessant detail. We passeren het trio van midi connectoren (In, Out, Thru) en stuiten op de BNC-plug voor het optionele "zwanenenhals" lampje. Vervolgens belanden we bij een hele reeks CV (Control Voltage) inputs voor het extern triggeren en manipuleren van de diverse parameters van dit instrument. De inputs bestemd voor zogenaamde "continuous controllers" (bv. expressiepedaal) zijn in het rood aangeduid. Het betreft hier: volume, panning, filter, wave, pitch, mod1, mod2, S&H (sample and hold) in, envelope rate en LFO rate. De aan/uit aansluitingen voor footswitches zijn in het blauw gemarkeerd: S & H gate, release en LFO sync. Verder is er een ingang voor het invoeren van een extern signaal (ext audio input) en een insertiepunt tussen oscillatoren en filters (mixer out/filter in). Dit laat je toe een extern effect of eender welke "processing" toe te passen op je klank alvorens die de filters bereikt. Op die manier bewaar je dus de "levendige" klank van het analoge instrument. Om de collectie jack aansluitingen te vervolledigen zijn er uiteraard de links/rechts audio uitgangen. Tenslotte is er nog een multipin connector voor aansluiting van een extra module met CV en Gate aansluitingen. Deze module zou reeds verkrijgbaar moeten zijn van Moog Music. Geen digitale audio in-of uitgangen hier. Het betreft hier dan ook een 100 % analoge synth. De aanwezigheid van dergelijke features zou volgens mij alleen maar afbreuk doen aan de analoge charme van dit instrtument. De hoofdtelefoonaansluiting bevindt zich rechts op het frontpaneel.
De balans van de gitaar is voortreffelijk, zittend of staand bespeelt is het steeds een waar genot om deze gitaar ter hand te nemen. De positie van de volumeknop is niet goed gekozen,je kan er het gekend viooleffectje perfect met doen maar ik botste er toch constant met mijn plectrumhandje tegen. Spijtig, zeker omdat er zoveel aandacht aan de rest van de ergonomie besteed is. Maar ja, andere mensen hebben hier misschien minder last van. Ook de positionering van de toggleswitch vraagt enige gewenning want hij zit erg dicht tussen 2 andere regelknoppen. Dus, schuif de volumeregelaars op richting brug en de toggleswitch iets naar achter en alle problemen zijn opgelost. Begint plots mijn vrouw te roepen: " hé schat, je gaat toch niet in zo'n mooie gitaar beginnen hakken?" " Nee jong, das een suggestie voor de fabrikant". ( Mijn vrouw kent meer van auto's dan van gitaren!).
Parker heeft deze gitaar op de markt gebracht als een goekoper alternatief voor de toch wel erg dure Fly modellen en hier wringt het schoentje wat. Dit is toch niet zo'n goedkoop instrument? Als je natuurlijk naar de gebruikte hardware en de Wilkinson brug plus het Fishmansysteem kijkt krijg je natuurlijk een prima instrument voor dit bedrag maar als je tegen een beginner zegt dat dit een goedkope gitaar is zou die je wel eens raar kunnen bekijken. Geef er ons nog een koffer bij en we zullen al iets minder klagen.
Parker's P 44 gitaar is een prima instrument maar laat hier en daar toch wel een steekje vallen. Het gebruikte esdoorn voor de hals is van geen hoge kwaliteit en de plaatsing van de volumeknop en de toggleswitch kunnen beter. De afstelling van de tremolo is een persoonlijke zaak en de aktie verbeteren kan vlug geregeld worden. Daar staat tegenover dat je een uiterst veelzijdig instrument krijgt dat prima in balans hangt, dat er cool uitziet en dat nagenoeg perfect gebouwd is. Als je natuurlijk thuis een prima akoestisch geluid wil halen uit dit instrument zul je ook wel geneigt zijn een versterker te kopen die voor dit doel ontworpen is en dat zal ook wel wat schelen in je portemonnee. Voor mensen die een echte allroundgitaar zoeken, die vallen voor het uiterlijk en die graag hockey spelen met hun gitaar moeten dit instrument eens onder de loep nemen.
PRO | CONTRA |