ALGEMEEN
Ashdown is duidelijk: veel bassisten vinden tegenwoordig dat heel wat versterkers te dun en te flets klinken. Ze willen een zwaardere sound die je ook moet kunnen controleren. Deze "stevige" filosofie vind je ook terug bij de behuizing: een robuuste look, met een opvallende blauwe conus, iets donkerder dan het bedieningspaneel. En twintig kg is natuurlijk ook niet niks. Trouwens, de vormgeving is bij deze firma al van in den beginne opvallend geweest, denk maar aan de Radiator modellen! Zoiets geeft het imago ook een speciaal cachet. Ik denk dat een robuuste versterker de bassist meer vertrouwd overkomt dan zo'n frêle dingetje, dat je alleen al met een pink kan oplichten.
De handleiding is zeer verzorgd, ze behandelt trouwens alle modellen uit deze reeks en geeft daarmee een mooi overzicht van de capaciteiten van deze versterkers.
BOUW
Voor wat de behuizing betreft, vind ik het prima dat op de achterzijde alleen plaats gemaakt werd voor de voedingskabel. Al de rest gebeurt via het frontpaneel. Gebruiksvriendelijk heet zoiets. Uiterst rechts heb je de inputregelaar, met daaronder twee instrumentingangen (high en low), daarnaast heb je een vu-achtige input level indicator. Onderaan heb je twee drukknoppen: een voor in/out deep en een voor in/out bright. Daarnaast is er de eq-sectie (5 draaiknoppen) met een bijhorende in/out eq drukknop. Uiterst links heb je dan eerst een DI-aansluiting, het outputniveau met daaronder send en return voor externe effecten en een tuner/line out. Met alle display en aansluitingen op het frontpaneel zit je dus gebeiteld voor eenvoudig veranderen van je afstellingen.
MOGELIJKHEDEN
Je hebt dus de keuze tussen high (passieve bassen) en low (voor de output van actieve bassen). De inputcontrole zet het signaalniveau door de voorversterker in conjunctie met het inputniveau, dit wordt weergegeven door een LED display, die qua vormgeving overeenstemt met een VU-meter. Bij het oplichten van de gele lichtjes links weet je dat er 0VU gebruikt wordt voor gewone speeldynamiek, bij eventuele pieken lichten de rode lichtjes op. Duw je de Deep toets in, dan wordt een vaste eq toegepast op de voorversterker en wordt je klankkleur zwaarder gekleurd. +8dB aan 50Hz. Verkies je de Bright toets, dan wordt eveneens een vaste eq toegepast en krijg je een meer heldere klank, +10dB aan 10 kHz. Met de eq in/out kan je de equaliser aanzetten, met andere woorden, de Bass, Middle en Treble controle knoppen, met daartussen in nog een onderverdeling 340 Hz (tussen Bass en Middle) en 1,4 kHz tussen Middle en Treble. Deze eq-sectie kan je op verschillende manieren gebruiken: laat je de twee extra knoppen in middelste positie, dan heb je de beschikking over de normale tooncontrole sectie zoals bij meer traditionele versterkers. Voor een fijnere afstelling gebruik je die extra knoppen wel. Zo heb je meteen de keuze tussen een "eenvoudige" equalising, maar toch met een zeer breed bereik.
De gebalanceerde DI (XLR-aansluiting) maakt gebruik van een post eq. Het uitgaande signaal van deze aansluiting is voorzien van een niveau en impedantie die het mogelijk maakt om rechtstreeks aangeschakeld te worden op de Mic input van een mengtafel. De tuner/line uitgang kan gebruikt worden voor de permanente verbinding met een stemtoestel of als line naar andere krachtversterkers. De effecten send/return is een seriële loop, 0dB niveau, waarvan de return natuurlijk ook als line kan gebruikt worden. De send is geplaatst na de eq.
De frequentierespons van deze versterker is –3dB aan 22Hz en 25 kHz, de power output is 130 watt, met 240 watt piek. Van de Electric Blue zijn er twee modellen, één met een 12" speaker, de EB12, en het getest model met 15" speaker, de EB15.
KLANK
Zoals je gemerkt hebt, is de bediening al optimaal. Nu nog de klank. Eerst heb ik de versterker uitgetest met de meest neutrale sound, dus zonder ingeschakelde eq-sectie. Die sound gaf een getrouwe weergave van mijn basklanken en die vond ik al behoorlijk. Maar, het grote pluspunt aan deze basversterker is natuurlijk zijn zeer uitgebreide eqauliser-sectie. En die moet natuurlijk grondiger onderzocht worden. Je hebt eerst de meer traditionele combinatie van bass, middle en treble (met 340 Hz en 1,4 kHz in neutrale positie). Die werkt al schitterend, maar dat is misschien omdat je gewoon bent met zo'n eenvoudige opstelling te werken. Voeg je dan, afhankelijk van de beoogde klankkleur, toch wat bij van die extra twee draaiknoppen, dan hoor je toch nog een groot verschil.
De klank verandert nog sterk en heeft invloed op de ganse tessituur van het instrument: mooi rond in het laag, een gedefinieerd middenbereik en transparant hoog, bij ieder volume. En, trouwe lezers weten dat misschien al, ik test altijd met een zessnaren instrument, een groter bereik kun je haast niet krijgen. Wel, voor mijn vier octaven vind ik het resultaat zeer toereikend. Ik ervaar nergens zwakkere momenten, overal klinkt de bas duidelijk afgelijnd en dat kan je toch niet van alle versterkers zeggen. Zij het voor trage, lang dragende klanken, of voor solospel in het hoge register, alles wordt even accuraat weergegeven. Vergeet ook niet dat je nog twee boostknoppen hebt, een voor het laag en een voor hoog. Dit geeft aan deze versterker een enorm pallet aan klankkleurmogelijkheden, een eis die toch bij de meeste hedendaagse bassisten hoog op het verlanglijstje staat.
BUDGET
De EB12 komt op 36.100BEF, 1790NFl of 812.27 Euro, de EB15 op 40.900BEF, 2.030 NFl of 921.17 Euro. Prijzen die zeker niet te duur zijn voor een dergelijk uitgeruste versterker. Als je aan de fijnere afstellingmogelijkheden en de goed voorziene aansluitingen denkt, dan is deze versterker zeker een aanrader.
BESLUIT
Een zeer goede versterker, met een zeer goede respons en met tal van kleurmogelijkheden. Hij weegt niet licht, maar liever een stevige basversterker dan één waarvan je op voorhand weet dat alles kan beginnen "rammelen"! Zeer positief is dat alle bediening via het frontpaneel geschiedt en dat hierop tal van toepassingen staan die op versterkers van deze categorie meestal "vergeten" worden: DI out, tuner/line out, effect send en return, uitschakelen van de eq, en dergelijke maken het een zeer polyvalent toestel. En de prijs is al even aantrekkelijk!
PRO & CONTRA
PRO | CONTRA |
SPECIFICATIES
Inputs Outputs Equalisation |