aanmelden
Behringer Bass V-Amp Pro
Bass 15-10-2003
door: Maarten Bruggeman
Zowel op het gebied van versterkingsapparatuur, mengtafels, Dj-gear, microfoons, lichtapparatuur als instrumentenversterkers heeft Behringer een reputatie kunnen opbouwen die hun filosofie weerspiegelt: "Double the features, half the price". In navolging van de V-amp en de V-amp 2.0 brengt Behringer de Bass V-amp uit. Voor de test kregen wij de Bass V-amp Pro versie. Dit is een 2 unit rack-apparaat in plaats van het gitaarvormig kastje dat we bij de V-amp voor gitaar terugvonden. Het is duidelijk waar Behringer de mosterd haalde, maar naast de ampsimulatie voor basgitaar biedt dit toestel duidelijk meer.

Algemeen

 

Dit toestel is niet alleen ontworpen voor bassisten, want naast de 16 basversterker simulaties bevat de Bass V-amp ook 8 gitaarversterker simulaties (ontleend aan de V-amp) voor elektrische gitaar, 4 keyboardversterker simulaties en 4 simulaties voor akoestische gitaar. Natuurlijk zijn ook hier de speakersimulaties (23) en de effecten (16) niet vergeten. Net als bij de concurrentie biedt enkel de Pro versie de mogelijkheid om een digitale aansluiting te maken. Het apparaat wordt geleverd met netsnoer en een degelijke handleiding in elf verschillende talen. Waarom deze in alle talen behalve het Duits en het Engels 5 pagina's minder telt en er dus informatie ontbreekt, blijft voor mij een raadsel.

Constructie en architectuur

 

Bij het uitpakken van dit toestel maakt het typerende geborstelde aluminium onmiddellijk een zeer stijlvolle indruk. Een powertoets start de rij, waarna acht zwarte draaiknoppen zorgen voor de regeling van gain, volume, bas, mid en treble aan de linker zijde, en rechts de compressor, effectparameters en master volume. Daarboven vinden we de keuzeknoppen waarmee je van links naar rechts respectievelijk de versterkers en de effecten zult kiezen. Alle draaiknoppen (behalve de master die niet programmeerbaar is) zijn uitgerust met LED's, die de stand van de knop aanduiden. Dit is een zeer goede zaak omdat bijna alle draaiknoppen meerdere functies hebben en desovereenkomstig een andere positie weergeven.

In het midden rond het stijlvol verchroomde display vinden we negen drukknoppen (ook uitgerust met LED's) waarvan er 5 instaan voor het kiezen van presets, twee voor het selecteren van banken, één voor de tuner en de laatste een tap-functie heeft. Hiermee zul je in eerste instantie het tempo van de effecten regelen maar als je hem ingedrukt houdt krijgen praktisch alle andere knoppen een nieuwe functie. De phones aansluiting maakt het mogelijk dit toestel ook met koptelefoon te gebruiken en naast de jackinput staat een schakelaar om de pre dsp inserts achteraan ook als line in/out te gebruiken (bijvoorbeeld voor keyboard). Aan de achterzijde vinden we een mono pre dsp insert send en return en een stereo post dsp insert. De analoge line outputs zijn ongebalanceerde jacks L/R en de DI out zijn L/R gebalanceerde XLR's. Links daarvan is er een ground lift te vinden. Verder zijn er nog de digitale uitgangen in S/PDIF en AES/EBU formaat en een wordclock aansluiting. Over de midi aansluitingen in live situatie kan ik weinig zeggen, aangezien men ons de optionele floarboard (FCB1010) niet heeft aangeboden voor deze test. De MIDI mogelijkheden in de studio bleven voor mij zeer beperkt aangezien de sofware editor enkel voor PC te downloaden is, jammer voor de mac gebruikers. Een degelijke netsnoeraansluiting sluit het rijtje af.

Mogelijkheden en Klankkwaliteit

 

Laat ons beginnen bij de basversterker simulators: zij doen hun werk, maar niet meer dan dat. Persoonlijk vind ik ze een beetje te braaf: de specifieke karaktertrekken van de verschillende amps zijn wat te weinig in de verf gezet. Hierdoor krijg je wel een aantal all-round klanken maar dat is niet echt wat je van dit apparaat verwacht. Misschien ben ik wel wat te streng, als je naar de prijs kijkt. De keyboard versterkers zijn een zeer handige feature voor de home studio eigenaar. Je kan je keyboards en synths door deze machine jagen en bekomt zonder veel zoeken een toffere klank, zowel op elektrische piano's als orgels en analoge synthesizers. De simulaties voor gitaar zijn eerder besproken in een artikel over de V-amp (zie het MMM-archief op www.meetmusic.com). De simulaties voor akoestische gitaar waarmee je jouw instrument kan doen klinken alsof de klank door een piëzo, een microfoon of een magnetische pick-up wordt opgenomen zijn handig als het snel moet gaan. Je bekomt telkens een frissere klank maar ik zou toch aanraden met deze settings niet te overdrijven. Geniet maar gebruik met mate!

De Cabinets ofte speaker simulaties zijn volgens mij van een betere kwaliteit. Zeker in opnamesituatie kwijten zij zich voortreffelijk van hun taak. Een idee voor wanneer je je synthetische bas iets levendiger wil doen klinken: stuur hem door de tube preamp en dan door een cabinet naar keuze. Waarschijnlijk zal het resultaat je verbazen. De keuze van effecten, die overigens kwalitatief echt wel oké zijn, benadrukt nog maar eens dat ook niet-bassisten van de mogelijkheden van dit toestel kunnen profiteren. De octaver heb ik bijna nooit weten overslaan, zelfs niet bij extreem lage noten. Ik mis hier wel een distortion of fuzzbox om aan te klikken, zeker omdat de drive pas bedient kan worden door een combinatie van toetsen. Dit komt meer voor in dit toestel wat ik echt wel onhandig vindt. De reverb en delay maken dan weer veel goed. De compressor is van een kwaliteit die je mag verwachten van een toestel in deze prijscategorie, niet meer maar ook niet minder. Gebruik met mate is ook hier weer de boodschap, want ik heb de indruk dat de klanken over het algemeen al vrij gecompresseerd klinken. Om de drive te regelen moet je een bijkomende toets indrukken, wat ik wat jammer vind. De afregeling gebeurt vrij secuur, waarbij vooral de split een handige feature is.

Besluit

 

Voor een bedrag van 279 euro (excl. BTW) krijg je met dit apparaat echt wel waar voor je geld. Zowel voor de bassist in live situatie, waar de effecten een welkome hulp zijn, als tijdens opnames is dit toestel een handig hulpmiddel. Maar persoonlijk zou ik deze Bass V-Amp nog het meest aanraden voor de home studio eigenaar, gezien zijn veelzijdigheid voor zowel bas, keyboard als gitaar. Ik zou dan ook zeker kiezen voor de Pro versie, omwille van de digitale outputs.

PRO & CONTRA

 

 PRO CONTRA
  • Prijs/kwaliteit
  • Looks
  • Effecten
  • Geen distortion of fuzz
  • Menu systeem voor drive


  • QUOTERING    [




    SPECIFICATIES

     


    Audio Inputs
  • Instrument Input:1/4" mono phone jack, unbalanced
  • Input Impedance: approx. 1 MW
  • Max input level: +3dBu
  • Pre DSP Return Line In Input Impedance: 45 kW
  • Max input level: +9dBu
  • Post DSP Insert Return L/R Input impedance 40 kW
  • Max input level +8 dBu
    Audio Outputs
  • Analog Line outputs L/R: 1/4" stereo TS connector, unbalanced
  • Output Impedance: approx. 680 W
  • Balanced Line Out: XLR balanced
  • Headphones: 1/4" stereo phone jack
    Digital outputs
  • XLR transformer-balanced
  • RCA (cinch) not-grounded, unbalanced AES/EBU, S/PDIF selectable
  • Sample rate 44,1/ 48/ 96 kHz internal
  • Wordclock Input coaxial
    Midi Interface
  • Type: 5-pin DIN jacks IN/OUT
  • Digital Signal Processing
  • Converters: 24-bit Sigma-Delta, 64/128 oversampling
  • Sampling Rate: 31.250 kHz
  • DSP: 100 Mips
  • Delay Time: max. 1023 ms stereo/sampler delay: 15,36 ms
    Display
  • Type: 2-digit numeric LED
  • Physical
  • Dimensions (H X W x L): (89 x 482,6 x 135 mm)
  • Weight: approx. 2,6 kg