De CD-GT1 is volledig opgetrokken uit plastic. Het apparaat is volgens mij wel bestand tegen een stootje, maar je moet er niet mee gaan gooien. Aan de voorzijde van het toestel vinden we vlnr. de hoofdtelefoon-uitgang, de line out, het output- en input-volume, de line in, de guitar/mic-in, en een aansluiting voor de optionele footswitch. Beide laatste zijn standaard jacks, de drie andere aansluitingen mini-jack. Aan de rechter zijkant plaatste men enkele algemenere opties, zoals de schakelaar om te kiezen tussen de guitar- of mic-ingang, een hold on/off, een drukknop om het effectgedeelte te activeren en de power on/off schakelaar. Achteraan plug je 9V adapter in, om met netstroom te kunnen werken. Je bent dit echter niet verplicht, want onderaan verbergt een luikje een ruimte voor 4 staafbatterijtjes van 1,5 volt.
Iedereen die ooit al bij een gitaarleraar lessen heeft gevolgd, heeft meer dan waarschijnlijk al wel de raad gekregen om zelf ook nummers en solos te gaan ontcijferen. Gewoon naast je cd-speler gaan zitten en beginnen zoeken hoe je nu precies deze solo of dat nummertje speelt. Hoe je het ook draait of keert, het blijft een moeilijke en voor sommigen zelfs onmogelijke opdracht om alles juist waar te nemen. Het nummer is te snel, de akkoorden vliegen voorbij, of anders is het wel een vingervlugge gitaarsolo die je enkele slapeloze nachten bezorgt. En precies hier gaat de GT-CD1 dus iets aan doen, zie.
We steken lukraak een cd in de CD-GT1 en spelen hem gewoon af. De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met deze van een standaard discman. Daar is dus al niets mis mee. Van zodra we beginnen te vertragen, begint de echte test pas. De geluidskwaliteit blijft echter ruim beter dan bij vele andere apparaten, zelfs bij vertragen tot 50% met behoud van toonhoogte. Uiteraard gaat de muziek op de duur zeer vreemd klinken. Alles wordt uitgesponnen, van de zangstem tot en met de ritmepatronen op de hihat. Dit resulteert in een zeer vreemd klankbeeld, maar toch alles blijft nog gedefinieerd genoeg om vlot transcripties te kunnen maken. En daar dient dit dingetje voor ! Hoe minder je vertraagt, hoe minder deze onvermijdelijke vervorming op de voorgrond treedt. Je zal met een dergelijk apparaat nooit het effect krijgen van een gitaarsolo die traagjes wordt voorgespeeld. Het zal steeds een gitaarsolo zijn die traag wordt AFgespeeld. En dat maakt, vooral klankmatig, een enorm verschil, immers, de natuurlijke aanslag en decay (het langzaam uitsterven) worden bij vertraging mee verlengd en dat doet raar. Voor het transponeren van geluidsopnames geldt hetzelfde, hoe verder je gaat, hoe groter het verschil in klankkarakter.
Dit apparaatje is een must voor elke serieuze gitarist ! Het is ongelofelijk verslavend om eindelijk al die snelle solo's éen voor éen te kunnen uitwerken op papier. Je krijgt een gehoorstraining, een technische training én een goede oefening notenleer tegelijk. Vooruit, probeer het maar. Je zal zien dat je je er best mee kan amuseren, én ontzettend veel en makkelijk kunt bijleren!
PRO | CONTRA |
General Analogue inputs and outputs Power supply and other specifications |