ALGEMEEN
Concept
Toebehoren/Opties
Zoals steeds is het eerste dat opvalt het ‘omhulsel' van de gitaar. Er is geen flightcase of draagtas voorzien. We zullen onder het budget-gedeelte echter zien dat dit perfect te verantwoorden is door het prijskaartje van de gitaren. Wel is een klein imbussleutelje voorzien voor het afstellen van de hals. Geen van beide gitaren is voorzien van een versterkingselement, maar er zijn wel genoeg opties in de betreffende reeksen: modellen met versterkingselement, modellen met cutaway, jumbo-modellen, kleinere uitvoeringen, enz. … Voor elk wat wils.
Imago
Lag is nog niet echt een grote naam in België, maar komt de laatste tijd wel sterk opzetten. Of het merk ooit dezelfde uitstraling zal krijgen als Fender of Gibson zal de tijd leren, maar in Frankrijk mag Lag zich in elk geval tot de ‘grote jongens' rekenen. Er wel even bij vermelden dat het volledige akoestische gamma van Aziatische makelij is. Er bestaan dus geen Franse versies, zoals dat bij de elektrische gitaren wel het geval was.
Afwerking
De afwerking van een akoestische gitaar is zo mogelijk nog meer aan persoonlijke smaak onderhevig dan dit bij een elektrische gitaar het geval is. De ene houdt van een dunne laklaag, zodat je als het ware het hout kan voelen, terwijl je buurman misschien meer houdt van de volledig gelakte gitaar, om tegemoet te komen aan wat hij gewend is van z'n elektrische instrumenten. De Lag-gitaren zij allemaal volledig gelakt, terwijl ikzelf eerder voorstander ben van een dunnere laklaag. Hoewel de keuze van afwerking hier niet helemaal mijn smaak is, wil ik er toch geen twijfel over laten bestaan dat er op de kwaliteit van deze afwerking niets valt aan te merken.
Garantie
BOUW
Kop/Hals
Kop en hals zijn identiek bij beide instrumenten. Ze worden vervaardigd uit mahogany (mahonie). Wat opvalt is dat de hals van de 300 D/NG een veel duidelijkere houtnerf-tekening heeft dan deze van de 100 D/NG. Dit zou toeval kunnen zijn, maar mij lijkt het eerder een aanwijzing dat Lag de halzen selecteert per productiereeks. De 100 D/NG heeft dan weer een andere troef in handen: de zijkant van de hals is afgezet in een lichtere houtsoort (waarschijnlijk Spruce, de houtsoort van de body). Dit effect noemt men een binding. De tekening in het hout is niet spectaculair, maar de kleur contrasteert wel mooi met de donkere hals en toets. Het is leuk te zien dat Lag kiest voor de ‘houten optie' en niet overgaat tot het gebruik van kunststoffen. Bovenaan de kop prijkt het netjes ingelegde Lag-logo, dat in al z'n parelmoeren glorie dit minihoofdstukje afrond.
Toets
Ook de toets is identiek qua houtsoort. Op beide halzen ligt een rosewood (rozenhout) toets. De kwaliteit, nerf, tekening en uitstraling lijken hier zo goed als identiek. Ook de positiemarkeringen staan op dezelfde plaats (haha!) en zijn uit hetzelfde material gemaakt. Qua markeringen pakt Lag de zaken wel origineel aan: deze op de toets beginnen klein en worden groter totaan de 12e fret aanstaan. De grootste markering vindt je terug op de 12e fret zelf, verderop worden ze weer kleiner.
Body
Hier krijgen we de eerste verschillen. We beginnen met de 100 D/NG. De flanken van dit model zijn uit mahogany vervaardigd, net als het achterblad van de gitaar. Deze houtsoort heft een bordeaux-achtige kleur, die in het juiste licht een prachtig licht/donker-effect creëert. Voor de top opteert men voor een laag spruce, hier en daar van een ‘berenklauw' voorzien (een lichte onregelmatige tekening in het hout). Aan de randen van de klankkast vinden we diezelfde houten bindingen terug als bij de hals. De afmetingen van de body vallen lichtjes kleiner uit dan een standaard ‘dreadnought', hoewel je dit verschil enkel voelt in vergelijking met andere modellen. Je kan je natuurlijk afvragen wie die standaard juist bepaalt. Wat mij betreft: de gitaar is niet te groot en evenmin te klein. Voilà, ik heb gezegd.
Dan over naar de 300 D/NG. Over de afmetingen kunnen we alvast kort zijn: ze zijn identiek aan deze van de 100 D/NG. De gekozen houtsoorten verschillen echter wél: de flanken en achterkant bestaan bij dit model uit rosewood, en de toplaag is een massief stuk red cedar. De rosewood flanken en achterkant hebben een bruine tint, en missen het lichteffect van de 100 D/NG. Wat deze houtsoort dan weer wel meeheeft is de drukke en zeer duidelijke houtnerf. Het bovenblad heeft een oranje-bruine kleur, en vertoont geen enkele tekening of onevenheid. Ook bij de 300 D/NG ontbreekt de binding niet, maar hier is ze uit dezelfde (donkere) houtsoort als de body gesneden, waardoor het effect van de binding minder uitgesproken is.
HARDWARE & ELECTRONICA
Stemmechanieken
Akoestische gitaren moeten vaak heel wat (ver-)stemwerk verwerken, en dan is een setje degelijke mechanieken geen overbodige luxe. Op de 100 D/NG worden 6 merkloze stemmachnieken geplaatst, die goed reageren wanneer je er een fikse draai aan geeft. Bij fijner stemwerk laten zij echter al sneller een steekje vallen. Tevens hebben ze een beetje last van speling, waardoor ze niet echt betrouwbaar zijn. Voorzichtig stemmen en 3 maal nakijken is de boodschap. Bij de 300 D/NG vinden we dan weer 6 mechanieken die de Lag-stempel dragen. Hier is de hardware van zeer goede kwaliteit, en van speling is er niet de minste sprake. Of het nu over grote afstanden gaat, of over fijn stemwerk, alles lukt vlotjes. De stemvastheid bleek eveneens in orde, aangezien ik gedurende de tests slechts enkele keren moest bijstemmen. Ook bij het overgaan naar alternatieve stemmingen hield de gitaar die nieuwe stemming quasi meteen ‘vast'.
Brug
Aan de brug is duidelijk heel wat aandacht besteed. Om te beginnen stapt Lag af van het standaard pin-systeem om de snaren vast te houden. De rosewood brug wordt zodanig gevormd dat de snaren er gewoon moeten worden doorgestoken, een werkwijze die garant staat voor een vlottere snarenwissel. Ook de kam is opgesplitst in twee delen, één voor de omwonden snaren en één voor de hoogste twee snaren. Dit is waarschijnlijk vooral gedaan om het intonatieprobleem op te lossen, dat zich dikwijls voordoet bij een kam uit 1 stuk.
SPEELCOMFORT
Ergonomie
Beide gitaren profiteren van een zeer slanke hals. Mensen met een voorkeur voor akoestische solowerk zullen misschien zelfs wat klagen dat deze nauwe hals, en daarbij hoort een dichte spatiëring van de snaren, soms wat te weinig plaats voor de vingers laat om vlot te kunnen spelen.
Actie
Netjes afgesteld, zonder ratelende snaren. Er is hier goed werk geleverd, vooral bij de 300 D/NG. De actie van de 100 D/NG ligt voelbaar hoger, hoewel ze nog steeds zeer behoorlijk is. Bij deze gitaren heb je geen fitnessabonnement of trainingsschema nodig om een nummertje te kunnen spelen.
KLANKKWALITEIT
Kleur
De 100 D/NG is een echte ‘strummers-gitaar': massa's hoge frequenties en een redelijke basrespons zorgen ervoor dat de middentonen een beetje op de achtergrond verdwijnen, waardoor de gitaar niet snel ‘stoort' in een groep. Voor het leggen van ritmische begeleidingen is deze gitaar zeer geschikt. Verwacht er echter niet het onmogelijke van. We hebben hier met een low budget gitaar te maken en binnen z'n prijsklasse mogen we van een schitterende klank spreken. Je moet al behoorlijk duurder gaan om beter te vinden. Maar voor echt solowerk of akkoestische arrangementen (zeg maar het "specialistenwerk") mist ze toch nog wat diepgang en valt het klankbeeld toch net iets te ijl uit. En op dat moment pikt de 300 D/NG aan. Hoewel deze gitaar ook nog steeds meer dan genoeg hoge tonen produceert, is er nu een zeer warm middengebied aanwezig, waardoor de veelzijdigheid en het potentieel van deze gitaar vertienvoudigd wordt. En het gevormde klankbeeld is van een verrassend hoge kwaliteit, zeker wanneer je ontdekt wat de prijs van deze gitaar is. De combinatie van de hoge tonen en het middengebied geven de klank een zingend karakter, iets wat je niet snel terugvindt in gitaren van deze (en dikwijls zelfs hogere) prijsklasse.
Respons
Aangezien we hier over akoestische gitaren spreken die niet voorzien zijn van een versterkingselement is het principe van de respons simpel gezegd het volgende: hoe harder we aanslaan/tokkelen/strummen/rammen (schrappen wat niet past in uw speelstijl), hoe meer volume we krijgen en vice versa. M.a.w. je moet het allemaal met je speeltechniek doen. De 300 D/NG profiteert ook hier weer van z'n groter middengebied om een hoop nuances beter tot uiting te laten komen, hoewel de 100 D/NG ook hier weer binnen z'n prijsklasse verrassend goed scoort. Wie een electrisch instrument gewoon is, en er een akoestiche bij wil (waarbij het gezien de prijsklasse goed denkbaar is dat men deze Lags in overweging neemt) zal behoorlijk an z'n techniek moeten werken, Maar geloof me, het loont!
BUDGET
En dan nu het financiële gedeelte. De 100 D/NG komt op 234,- EUR (bruto advies), een prijs die ons zeer aangenaam verrastte, want we hadden ze immers flink wat duurder ingeschat. Zeker wat de klankkwaliteit betreft, zien we niet direct wie er momenteel beter doet voor dit bedrag. Uiteraard vinden we enkele puntjes van critiek, typisch voor budget-gitaren, zoals de speling op de stemmechanieken. Maar ook qua speelbaarheid en actie schat ik ze weer beter in dan het gemiddelde van haar prijsklasse.
De 300 D/NG gaat over de toonbank voor 539,- EUR (weer adviesprijs) en ook dit is een mooie koop, zeker voor de liefhebbers van het voorgenoemde heldere, zingende klankbeeld dat soms zo moeilijk te vinden is bij gitaren onder de 1000,- EUR. Ik heb een hele rits gitaren van dezelfde prijsklasse naast mekaar gezet, en de 300 D/NG kwam er als één van de best klinkende en vlotst spelende modellen uit. Het is geen Grand Concert instrumenten, maar wel een kwalitatief goede gitaar met een zeer aantrekkelijk prijskaartje.
CONCLUSIE
Net zoals vorige keer houden de Koreaanse producten stand tegen onze testprocedures, en weten ze ons zelfs aangenaam te verrassen. Lag mag misschien niet het bekendste merk zijn, maar wie kiest voor klank in plaats van voor een groot imago, kan ik deze Lag-gitaren zeker aanbevelen… De 300 D/NG is een zeer leuk instrument, vlot te bespelen, met een warme klank, voor een interessante prijs. Geen topklasse maar zeker en vast ook door gevorderden te smaken.
PRO & CONTRA