ALGEMEEN
De nieuwe HD350 kreeg ditmaal geen ronkende naam uit de Vikingmythologie, de HD staat gewoon voor High Definition en de 350 slaat natuurlijk op de 350 watt RMS. "Plug ‘n Play" staat centraal en, dankzij de zeer degelijke handleiding, is het een koud kunstje om vertrouwd te geraken met de verschillende regelmogelijkheden. Je kan snel werken dankzij presets zoals character en filter bypass, maar ook de "tweak-freak" komt aan zijn trekken via de uitgebreide toonselectie (4bands eq) en de compressor/limiter. De verschillende onderdelen in combinatie met de talrijke aansluitingen (fantoomvoeding, seriële/parallele effect loop, gebalanceerde XLR output, ingebouwde speakersimulatie, actief koelsysteem...) laten er geen twijfel over bestaan: dit is professioneel materiaal. Dit alles zit vervat in een stevige behuizing en, zoals ik al schreef, alles wordt ondersteund door een duidelijke handleiding. Het imago van EBS waardig. Een imago dat trouwens een stevige steuntje in de rug dankzij nieuwe endorsers zoals Marcus Miller, tegenwoordig te zien tijdens optredens met "zijn" HD350.
BOUW
Voor een zo goed uitgedoste versterker is de HD350 uiterst compact gehouden (2eenheid rack) en licht (slechts 9 kg). Je kan hem dus gerust in een rack inbouwen maar de hendels aan de voorzijde zorgen er ook voor dat je de versterker gemakkelijk overal kan meesleuren. En 100% Zweeds staal kan natuurlijk tegen een stootje. Hetzelfde geldt trouwens voor de luidsprekerkasten uit de Evolution Pro Line 2000, er zit niet voor niets vijf jaar garantie op! 13-laags Finse berk, bedekt met sterke vilt, een met de hand geweven stalen grill die trouwens met twee extra vijzen wordt vastgehecht, die zal je niet rap horen meetrillen! Op de versterker zitten haast alle bedieningselementen vooraan, met uitzondering van de effectsloop, de line en tuner out en de handige regeling van de fantoomvoeding, de loop mode (serieel of parallel) en de speakersimulatie. Die vind je dus op het achterpaneel. Hier vind je ook de speakon aansluitingen voor de luidsprekerkasten. Vooraan heb je dan eerst jackinput, een characterknop, de gain gevolgd door de compressor/limiter, de filter bypass en de toonregeling (bass, middle met notchregelaar, treble, bright). Daarna volgt nog een drive-knop, de volumeregelaar, de gebalanceerde output (met post eq en ground lift) en tenslotte de power-schakelaar.
Alle bedieningselementen zijn robuust, ik heb alleen een klein voorbehoud bij de kleine schakelaars voor "character" en de filter bypass. Die mochten iets groter (plaatsgebrek?), want ik zie me toch al tijdens een optreden ernaast grijpen... en een toegevoegd ledje zou de in werking stelling eventueel kunnen verduidelijken.
MOGELIJKHEDEN
Allereerst is er de input die ook voor voeding kan zorgen voor je actieve pickup en circuits. Een zegen voor wie zijn batterijtjes niet graag (of te laat!) vervangt. Neem gewoon je 9 Volt batterij uit je bas en verbind de + en - pool van de batterijhouder. Je gebruikt dan best een standaard stereo jack plug en je mag zeker niet vergeten de gain en volumeknop op nulstand te zetten vooraleer de bas in te pluggen! Heb je een passieve bas of wil je liever niet met deze optie werken, dan moet je wel de DIP-switch van de fantoomvoeding op het achterpaneel uitschakelen.
In het hoofdstukje "Building the Sound" van de handleiding wordt je, trouwens op een duidelijke manier, doorheen de ganse afstelling geleid. Je hebt dus eerst de gain (een correct afgestelde gain is vitaal voor het goed functioneren van de signaalverwerking!), daarna de compressor/limiter met het obligate ledje. Vergeet niet dat dit onderdeel niet enkel dient voor een meer gecompresseerde klank, maar je voorkomt ook saturatie bij het bereiken van pieken. De vierbands eq bestaat uit bas, middle, treble en bright. Bij de middle filter zit ook een notchregelaar: bij minimale mid-regeling kan je deze in werking stellen en bekom je een exactere frequentiesnijding. De driveknop tenslotte controleert het aantal gain van de buis-emulatie en geeft een extra gain tot 30dB.
Verder is er de balanced out en deze is "zwevend". Met andere woorden: de output zal altijd aangepast worden wanneer het signaal naar een asymmetrisch toestel zoals een ongebalanceerde input wordt verzonden. Zo blijft het signaal op een correct niveau met hoge ruisonderdrukking. De voorziene ground lift (te regelen via het achterpaneel) is in vele situaties een welkome optie. De Post EQ selecteert de signaalbron, ofwel kies je voor de "overall" sound, ofwel kies je voor sound die rechtstreeks na de input en de gain sectie komt. De HD350 is ook uitgerust met een speaker simulatie voor de gebalanceerde output. Deze kan geactiveerd worden met een DIP-switch op het achterpaneel. Op het achterpaneel heb je dan nog de effects loop (serieel of parallel), de line out (fullrange output) en een tuner out. De krachtversterker is van het MOSFET design voor het reproduceren van een natuurlijke sound en het ingebouwde soft-clip systeem geeft buis-achtige distortion, maar beschermt ook de versterker tegen oversturing. Deze poweramp maakt maximaal gebruik van een continue output. Daardoor wordt de temperatuur van het toestel zo laag mogelijk gehouden, maar toch is voorzien in een temperatuur controlerend actief koelsysteem.
KLANK
En nu toch het belangrijkste. In de brochure staan enkele klankvoorbeelden (Allround, Heavy, Funky, Slap en Fretless), maar het meest interessante is natuurlijk wanneer je zelf kan experimenteren.
En dan mag ik wel stellen dat de eq-sectie zeer goed werk levert. De versterker reageert telkens zeer snel op ingrepen en de klank is loepzuiver. De combinatie met de EBS 210 (2 x 10" en een tweeter, frequentierespons 70Hz-18 kHz) en de EBS 15F (1 x 15", frequentierespons 35Hz – 3kHz) is ideaal, maar eerlijk gezegd, voor kleine clubs kan de EBS 210 zeker de job alleen aan. Misschien voor een vijf- of zessnarige is deze wat nipt in het laag, maar het is juist deze speaker die de mogelijkheden in het hoog optimaliseert. De afstellingen in het hoog, die door de versterker gegenereerd worden, worden door deze kast zeer helder weergegeven. Niet te vergeten: op de EBS 210 vind je achteraan een regelaar voor het tweeter level. En, eerlijk gezegd, ik was ook zeer tevreden van de klanken bij gedempte Reggae-baslijnen! En, de verankering van het beschermende rooster zorgt ervoor dat deze zeker niet meetrilt, ook niet bij zeer lage frequenties.
Ook de presets zijn voortreffelijk. Persoonlijk verkies ik de "character" setting, deze geeft meteen een mooie baskleur.
Als je dit alles uitprobeert op een niet te hoog volume, is er zelfs van de koeler niets meer te horen. Deze is dus zeker niet luidruchtig te noemen. Alleen het induwen van de presetknoppen geeft een kleine bijklank, maar dat werkt zeker niet storend.
De HD350 draagt met eer de HD van High Definition, je kan met je klank werkelijk alle kanten uit, alle aanpassingen worden getrouw weergegeven en zorgen ervoor dat deze versterker een zeer breed klankenspectrum geeft. Zorg er alleen voor dat je luidsprekerkast deze variëteiten aankan. Kies je bijvoorbeeld alleen voor een combinatie HD350 en EBS15F kast, dan staat dit zeker garant voor een stevige bassound, maar de verfijnde afstelling van het hoog zal je hier niet mee kunnen reproduceren. En dat zou zonde zijn...
BUDGET
Wat moet dit kosten? Voor de HD350 betaal je 1299,00 €. Vergelijk dit met enkele andere topmodellen, denk aan de klankmogelijkheden en de kwaliteit (gerechtvaardigde "High Definition"!) en dan is dit zeker niet teveel, of zelfs weinig. Voor de EBS 15F speakerkast leg je 899,00 € neer, voor de EBS 210 951,00 €. Als je het artikel grondig gelezen hebt dan weet je dat ik voor die laatste zou kiezen. Mijn voorkeur zou dan (HD350 + EBS 210) in totaal iets meer dan 2000,00 € kosten, en in sommige gevallen betaal je dit al voor een versterker alleen! Het blijft natuurlijk veel geld voor niet-professionelen, maar professioneel materiaal heeft natuurlijk zijn prijs. En gaat sowieso veel langer mee!
BESLUIT
Een werkelijke HD (High Definition) versterker, met een uitstekende eq sectie, enkele zeer mooie presets, uitgerust met voldoende aansluitingen en mogelijkheden. Zeker een aanrader die enkele (tientallen?) jaren kan meegaan. Kies je voor kwaliteit, dan is dit de juiste prijs.
Nog een laatste opmerking: in een geschreven blad zoals MMM vind je natuurlijk geen geluidsopnamen terug. Toch bestaat er een wisseloplossing: ga maar eens luisteren op de site, daar kan je immers terecht voor verschillende klankvoorbeelden: "ebs.bass.se"!
PRO & CONTRA
PRO | CONTRA |
SPECIFICATIES
Input Gain Character Comp/Limit Filter Section Balanced Output |