HEAD
Deze matzwart gelakte 100 watt versterker met "metalvoicing" voor de-tuned gitaarsound heeft 2 kanalen die aangeduid worden als clean en warp (het lijkt wel of iedereen het tegenwoordig over warp heeft…). Het cleane kanaal bestaat uit volume, bass, mid en treble waarbij enkel de volumeregelaar van 0 tot 10 gaat. De rest van de knoppen hebben een bereik van –5 tot +5. Vervolgens treffen we een drukschakelaar aan waarmee je de kanaalkeuze bepaald. Het warpkanaal met gain en master bestaat uit dezelfde 3-delige toonregeling als het cleane kanaal met extra toevoeging van een presenceregelaar. Ik heb tevergeefs in de verpakking gezocht naar een voetschakelaar. Niet te vinden, het ding blijkt een optie te zijn. Spijtig.
De seriële effectloop ingangen zitten vooraan op de versterker naast het warpkanaal (handig niet?), gevolgd door de footswitchaansluiting en een hoofdtelefooningang. Wanneer je deze laatste gebruikt worden de speakers automatisch uitgeschakeld zodat je goede relatie met je buren niet in het gedrang komt.
Volledig rechts zit de powerswitch en, o ja, volledig links de gitaaringang. De achterkant is heel Spartaans gehouden: je vindt er enkel een aansluiting voor het netsnoer en 2 speakeruitgangen (minimum 8 Ohms). Zorg er wel voor dat de impedantie nooit lager is dan 4 Ohms of het zou moeten zijn dat je deze versterker graag ziet veranderen in een barbecuestel (misschien een suggestie voor je allerlaatste optreden!). Vooraleer met dergelijke problemen opgezadeld te zitten lees je beter de meertalige summiere handleiding. Summier, maar duidelijk genoeg! Je ziet, deze versterker is een rock & roll beest zonder franjes.
SPEAKERKAST
Het eerste wat direct opvalt bij deze 4 x 12" kast is dat de voorkant schuin aflopend is en niet hoekig zoals bijvoorbeeld bij een Marshall-kast. De kast is trouwens ook wat groter dan laatstgenoemde wat de bassrespons enkel maar ten goede komt! Deze box bevat 4 cijfers Celestion Rockdriver speakers die beschermd worden door een zwart metalen rooster. Aan de achterzijde treffen we een verzonken speaker in -en uitgang aan. Bij het uitpakken en verslepen van deze kast liep ik wel bijna een hernia op. Er zitten namelijk geen wielen onder. Dus duidelijk bestemd voor… zware jongens en ongelooflijk plezant als je dit alleen moet doen…! Hughes & Kettner, zouden jullie a.u.b. deze kast in de toekomst kunnen leveren met wieltjes?
KLANK
Het cleane kanaal is zeer direct en behoorlijk luid. Een gitaar met humbuckers blijft clean tot ongeveer standje 5 en met singlecoil pickups kan je zelfs nog iets verder gaan. Daarna treedt er vervorming op die niet echt harmonisch te noemen is. Het geluid deed me denken aan een Roland Jazz-chorus. Het leent zich wel goed om met effecten te spelen maar toch klinkt het soms ietsje zielloos. Er zit natuurlijk ook geen reverb op zodat je aangewezen bent op het gebruik van externe apparaten, maar daarvoor dient de naar behoren werkende effectloop. Het regelbereik van de klankregeling is vrij groot zodat je toch veel klankschakeringen tot je beschikking hebt.
De sterkte van deze versterker is absoluut het Warpkanaal. Jongens (en meisjes), de hoeveelheid gain dat dit kanaal produceert is werkelijk ongelooflijk. Zelfs bij stand 4 van de gainknop klinkt het al als een op volle toeren draaiende versterker. Doordat je de gainknop heel fijn kan instellen haal je er moeiteloos ook meer traditioneel klinkende distortionklanken uit. Ikzelf had met een Gibson Les Paul de gainknop meestal op 5 staan en dan sustainde het al dat het een lieve lust was. Wanneer je nog meer gas geeft komt het geluid aardig in de buurt van een Boogie Rectifier. Nee, het is geen Boogie maar de drukkende bassen en het laag midden doen je hier direct aan denken. Dit geluid staat als een huis en ik noem hem vanaf nu de Workingman's Rectifier, voor de werkmens dus! Want betaalbaar is ie, zowel voor beginnende als semi-pro gitaristen. Maar hierover later meer.
Mede door toedoen van de treble- en presenceregelaar haal je hier moeiteloos Rock, Trash, Metal en Heavy sounds uit. Doordat de 4 x 12" kast ook groter is dan normaal krijg je werkelijk een hoop geluidsdruk en zelfs met een zevensnarige baritongitaar blijven de speakers hun werk perfect doen. Ook op hoge volumes blijft alles transparant klinken (ik kan het je verzekeren: de buren waren weer gelukkig…). Ik ben een buizenfreak maar wat men hier met transistortechnologie voor mekaar gekregen heeft, is echt heel goed. Eigenlijk had ik het niet verwacht maar met zoveel gain valt de ruis al bij al nog goed mee. Ik miste soms wel de aanwezigheid van een 3de kanaal, want zou het niet mooi zijn als je nog een extra crunchgeluid tot je beschikking hebt? Als Hughes & Kettner dit nog kan bewerkstelligen en het cleane kanaal nog wat verbetert dan is deze versterker-box combinatie meer dan een schot in de roos.
BUDGET
Okay, voor een keer ga ik niet lullig doen omdat de voetschakelaar een optie is… koop er hem gewoon bij, want deze versterker is gewoon belachelijk laag geprijsd. Natuurlijk kan je een transistorversterker met box bouwen zonder reverb… zonder meegeleverde voetschakelaar en zonder wielen onder de speakerkast die attractief geprijsd is, maar toch, wanneer je bedenkt wat enkel al een 4 x 12" kast bij de concurrentie kost, dan weet je genoeg: voor een goede 1000€ (1.078 om precies te zijn), weet je dat dit meer dan een betaalbare half stack is!
BESLUIT
De Hardrock- en Metal freaks kunnen tevreden zijn: een oerdegelijk gebouwde versterker met speakerkast, bovendien uitgerust met een dijk van een distortionkanaal (Warp 7!, op de U.S.S. Enterprise van Kirk was 6 voor Scotty altijd al het maximum…), ongelooflijk laag geprijsd: voor veel mensen zal dit toestel menig uurtje plezier bezorgen. Als Hughes & Kettner nog wat sleutelt aan het cleane kanaal en misschien een 3de kanaaltje toevoegt, zullen ze als warme broodjes over de toonbank gaan.
PRO & CONTRA
PRO | CONTRA |
SPECIFICATIES
Preamp Section General data |